2 MENTERI SATU INDUSTRI.. APA HARAPAN WARGA FILEM, HIBURAN & BUDAYA TEMPATAN?


Dahulunya KPKK atau Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia menerajui Industri Filem dan Hiburan Tempatan, kini dua kementerian ditubuhkan dengan pemilihan 2 menteri baru yang diputuskan Perdana Menteri Malaysia, Y.A.B Datuk Seri Mohd Najib Tun Hj Abdul Razak. Pemilihan mereka ini wajar membangunkan industri hiburan, filem, dan budaya tempatan ke peringkat yang lebih drastik sekaligus membawa pulangan yang cukup hebat sepertimana impian sesetengah pihak dalam memartabatkan dunia perfileman dan hiburan tempatan ke peringkat yang lebih global. 

Pemilihan YB. Dato' Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz sebagai Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia dan Y.B Dato' Seri Ahmad Shabery Cheek sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia Malaysia yang berkuatkuasa pada 16 Mei 2013, dilihatkan sebagai satu potensi baik dalam membawa dunia hiburan, filem dan budaya tempatan agar lebih membangun seiring dengan industri yang lain. Peranan mereka ini perlu seiring dalam membawa legasi yang telah ditinggalkan oleh YB Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim. 


Industri Filem dan Hiburan tempatan adalah satu industri yang boleh menjana ekonomi negara. Pembangunan dunia filem telah lama berlaku sejak zaman P.Ramlee lagi, cuma peredaran masa kini membuatkan ia lebih unggul dan bertapak mengharungi liku-liku teknologi yang pesat membangun. Apabila dua kementerian mengungguli dunia hiburan, filem serta elemen kebudayaan terselit di antaranya, kita percaya gabungan ini mampu membuatkan apa yang dicita dikotakan. Jangan hanya menabur janji yang tidak pasti. Ramai warga filem, hiburan dan budaya tempatan pasti inginkan satu perubahan atau tindakan yang memberangsangkan. Mungkin antara Shabery Cheek dan Nazri Aziz sudah ada perancangan dalam membawa legasi hiburan dan filem tempatan ke puncak. Warga Artis mahupun seniman tidak kira artis baru, artis kini mahupun artis veteran, semuanya inginkan keringat dan bakti mereka di hargai. Jika tidak jadilah seperti Studio Jalan Ampas, Singapura yang terbiar begitu sahaja di bumi Singapura. 

Persoalan yang seringkali dibangkitkan ialah soal pembayaran harga seseorang artis antara stesen televisyen tempatan, swasta mahupun badan-badan komersial yang menjanakan pendapatan seseorang artis atau sekumpulan darinya. Walaupun zaman sudah berubah, tetapi harga artis tidak lagi berubah khususnya di jabatan-jabatan kerajaan. Mereka sewenang-wenangnya meletakkan bayaran artis tidak setimpal dengan keringat yang dilaburkan, dengan alasan 'tuntutan bajet' atau 'kehendak penerbit dan pihak atasan'. Misalnya, stesen Televisyen A meletakkan bayaran artis RM 1,500.00 (sama tidak kira artis veteran, baru dan sebagainya), cuma bagi artis atau penyanyi mahupun penghibur yang membina nama yang cukup hebat 'hanya dihargai dan diberi bayaran cukup tinggi', contohnya RM 8,000 untuk satu show. Itu belum masuk harga bayaran yang di 'mark up' oleh penerbit yang di kepala mereka 'hanya bermain dengan duit' bukannya kualiti persembahan yang ingin ditampilkan. Dalam persoalan ini, kita memerlukan jawapan dari dua kementerian ini untuk menyelaraskan soal bayaran dan harga artis agar tidak serendah yang boleh manjatuhkan imej mereka sebagai anak seni. Harus diingat bahawa, golongan artis adalah individu yang kreatif dan ia tidak boleh di samakan dengan 'pegawai awam' yang masuk keje kul 8.00 pagi dan balik rumah pukul 5 atau 6 petang'.


Sekiranya tindakan drastik dilakukan oleh 2 kementerian terlibat iaitu Kementerian Komunikasi dan Multimedia serta Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, kita percaya pemilihan dan cantuman atau gabungan yang dicetuskan oleh Perdana Menteri Malaysia itu wajar dihormati sebagai satu transformasi yang boleh dikatakan sangat 'umph' dalam membawa nama Malaysia ke peringkat lebih tinggi. Tapi, apakah dengan menggabungkan 'Pelancongan' dengan Kebudayaan seterusnya Komunikasi dan Multimedia, apakah kita boleh mengembangkan sayap kita jugak dalam sektor perlancongan?. 

Tepuk dada Tanya Selera.

Sekadar pendapat, jika anda mempunyai pendapat lain, mohon dikongsi.. . 

Catat Ulasan

0 Ulasan