Kisah Cinta yang menggugat Erti Sebuah Persahabatan........ KINTA tonjolkan lelaki berbadan sasa?


Semalam telah berlangsungnya Tayangan Perdana Filem Malaysia, KINTA arahan CLHor sempena KLIFF 08 di GSC Pavillion Kuala Lumpur. Sesi tayangan yang dihadiri tetamu VIP dan para delegasi yang menyertai KLIFF 08 rata-ratanya memberikan komen yang positif terhadap filem terbitan Blackbox Pictures ini yang bakal ditayangkan pada umum, mulai 4 Disember 2008. Filem kedua arahan CLHor, selepas filem The 3rd Generation yang ditayangkan pada 2 tahun lepas, KINTA bakal memecahkan sejarah dunia, apabila terpilih sebagai Filem Malaysia pertama yang akan ditayangkan di US ( Amerika Syarikat ) pada tahun 2009. Pembukaan filem KINTA nyata menyuntik justifikasi baru terhadap sinema tempatan kerana KINTA menghidangkan plot yang agak kuat dan turut dibantu dengan sentuhan sinematografi yang memukau pandangan apabila filem ini merakamkan visual yang cukup cantik dan penuh artistik. Rakaman visual yang merakamkan pemandangan bukit bukau yang berlatarbelakangkan Malaysia memberikan signifikan baru bahawa inilah filem Malaysia yang berwajah antarabangsa apabila keseluruhan filem ini seperti karya dari Hong Kong, China mahupun Thailand. Tetapi, sebenarnya ia sebuah filem Malaysia yang cukup cantik sinematografinya. Jika dilihat dari sudut penceritaan mahupun susunan plotnya, KINTA menghidangkan suatu elemen penceritaan yang mempunyai susunan plot point yang cukup sempurna, malahan ia menampilkan pelakon-pelakon lelaki yang 'hot' dengan rakaman bentuk tubuh yang tough dan menggiurkan terutamanya bagi penonton wanita terutamanya, anak-anak gadis remaja. Cuma, persoalan di sini ialah tentang isu berkemban pelakon wanita di dalam filem KINTA. Apakah ia wajar di lakukan scene tersebut dan tahun bilakah scene tersebut di gambarkan?. Dan relevenkah scene tersebut dilakukan bagi menggambarkan golongan wanita di dalam rumah bagi masyarakat Melayu?. Mungkin sutradaranya ingin memberi gambaran masyarakat melayu pada zaman dahulu, yang tidak mempunyai baju dan hanya berkemban?. Ini agak kabur dari sudut penjelasan dan garapannya.

KINTA memperjelaskan hubungan persahabatan antara ketiga-tiga orang adik-beradik yang bertelagah antara dendam, cinta, dan perjuangan dalam mempertahankan kehidupan masing-masing. Mereka memburu antara erti sebuah perjuangan dengan persahabatan yang akhirnya meragut antara kedua-dua belah pihak apabila 'isu cinta' di dalam KINTA telah mengoncang erti sebuah persahabatan yang terbina. Ini sebuah plot yang agak menarik apabila KINTA menampilkan aksi dramatik dengan paparan aksi kung-fu yang mungkin dijadikan point utama kebanyakkan filem-filem dari Cina mahupun Hong Kong. Tetapi, sukar untuk percayai bahawa KINTA adalah sebuah filem Malaysia, sekiranya anda yang menonton bukan warganegara Malaysia. Jika anda ingin menonton filem ini pada Disember nanti, pastikan anda menonton dengan penuh khusyuk dan teliti kerana kelalaian satu minit terhadap isi penceritaan mahupun visual, akan membuatkan anda sukar memahami setiap visual yang digarap begitu teliti. Setiap persoalan demi persoalan ditonjolkan begitu teliti di dalam KINTA melalui aksi fighting antara kesemua watak dan yang saya cuma nampak adalah 'isu cinta mampu menggoncang sebuah persahabatan antara watak Tiger dengan seorang perempuan, yang saya lupa namanya.. hehehe..

Jika ditanya pada saya, berapakah bintang ingin saya beri pada filem ini?. Saya jujur menjawab, lima bintang untuk filem KINTA ini. Cuma saya ingin memperjelaskan di sini bahawa, KINTA bakal ditayangkan di US tahun 2009 nanti dalam bentuk 3D Max, dan mungkin anda akan memperkatakan bahawa 'kenapa scene darah' nampak macam kartun?. Kalau anda nak tahu, itu strategi pengarah dan penerbitnya kerana, apabila filem ini ditonton di pawagam seperti IMAX anda akan dapat melihat scene percikan darah tersebut akan menjadi realiti. So... justeru, kepada anda, nantikan tayangan filem ini di pawagam pada 4 Disember 2008.. jangan lupa ye..

Catat Ulasan

1 Ulasan

Ajami Hashim berkata…
wahhh! super-duper advance review tak hengattt!!! habislaaa! wakakakaka