Menderma sambil menonton... Patung Kertas 2 gamatkan Panggung Matic!

oleh: Amy Ikram
Foto: Alan ( terima kasih )



Mulai 1 Mei 2009 esok, sempena Cuti Pekerja apa kata luangkan masa anda untuk ke Panggung Matic, Pusat Pelancongan Malaysia, Kuala Lumpur pukul 8.30 malam kerana keesokkan harinya merupakan pementasan Patung Kertas 2 secara ekslusif yang khabarnya akan di hadiri oleh beberapa tetamu VIP daripada Institut Jantung Negara (IJN). Teater Patung Kertas 2 yang diterbitkan oleh Bintang Emas Pictures ini merupakan pementasan yang cukup menarik kerana ia menghidangkan sebuah jalan cerita yang menghiburkan, apatah lagi mempunyai banyak mesej yang tersirat di samping lakonan yang mantap daripada Datuk Jalaluddin Hassan, Ashraf Muslim, Ku Yusri @ Adeq, Radhi Khalid, Kelvin Lau dan ramai lagi. Teater yang mula dipentaskan pada 23 April hingga 3 Mei 2009 ini menerima kunjungan hormat semalam daripada Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Mohammed Mohd Daud bersama isteri yang turut berpeluang beramah mesra bersama-sama pelakon patung kertas selepas pementasan berlangsung selama 2 jam setengah. Patung Kertas yang mendapat sokongan padu Kementerian Perlancongan Malaysia, Karangkraf dan Institut Jantung Negara ini akan menjual tiket pada malam esok bernilai RM 50, RM 80 dan RM 100 iaitu berbeza pada harga asal RM 30 dan RM 50 kerana pementasan pada 1 Mei 2009 adalah untuk mengutip derma bagi tabung IJN. Jika anda seorang yang prihatin terhadap insan lain yang memerlukan pertolongan dari segi kutipan dana, maka luangkan masa anda esok untuk menderma sambil menonton teater Patung Kertas 2 secara esklusif pada malam esok.

Patung Kertas 2 yang rata-ratanya dijayakan oleh pelakon lelaki, golongan mak nyah dan cuma seorang sahaja pelakon wanita, Aishah Atan ini mengisahkan sekumpulan golongan mak nyah yang diketuai Kak K ( Datuk Jalaluddin Hassan ) yang mengambil iniasitif untuk mengadakan Paper Dolls Night bagi mengutip dana untuk membantu adik Shafiq yang menghidap penyakit jantung berlubang bersama-sama rakan seperjuangannya, Mama Sally ( Radhi Khalid), Mama Shasha Poloko ( Rosnan Mak Yong ), Mama Mizi ( Aniff Ghani Media Hiburan ) , Karina Lau ( Kelvin Lau ) dan Kak Pah ( Ebby Yus ). Permulaan Patung Kertas 2 ini mengisahkan suka duka perjalanan kehidupan Adik Chu ( lakonan Ashraf Muslim ) yang berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencari ketenangan dengan menyusuri gelap gelita kehidupan Kuala Lumpur bersama Adek Wan ( Ku Yusri ) sehingga menemukan mereka dengan beberapa jalur kehidupan setiap warga malam di lorong-lorong Jalan Tunku Abdul Rahman. Sisi gelap masyarakat lembut yang mewakili golongan mak nyah di gambarkan begitu ekstrim sehinggakan pergaulan antara mereka mungkin di katakan agak melampau menerusi tutur kata dan gerak gaya setiap pelakon yang membintangi teater Patung Kertas 2 ini. Inilah lumrah realiti yang patut kita sedari bahawa kewujudan mereka di muka bumi bukannya atas suka-suka atau rekaan peribadi, tetapi inilah realiti kehidupan tentang betapa mulianya peribadi golongan mak nyah dalam mereka yang memerlukan, walaupun mereka tidak sempurna dari segi naluri dan perasaan. Walaupun ia sebuah cerita yang simple, tetapi Patung Kertas 2 ini wajar dipuji kerana keberkesanan setiap karektor para pelakon yang menjayakan pementasan teater ini seolah-olah membawa kita menyusuri liku-liku kehidupan warga Bukit Bintang, Jalan Tunku Abdul Rahman, Chow Kit dan sebagainya. Kredit perlu di beri kepada Ashraf Muslim, Datuk Jalaluddin Hassan, Adeq Yusri dan sebagainya kerana mereka memberikan lakonan dan penghayatan yang baik dan amat menyentuh perasaan setiap penonton yang menyaksikan pementasan ini di Panggung Matic. Bukan sahaja pementasan menerusi tutur kata dan gerak gaya, tetapi Patung Kertas musim kedua ini menyajikan sebuah persembahan paper dolls show daripada Datuk Jalaluddin Hassan, Ebby Yus, Radhi Khalid, Kelvin Lau dan Ika Fancy Group. Jika anda tercari-cari sebuah teater muzikal yang berbaloi dengan harga tiket yang anda beli, maka Patung Kertas 2 adalah pilihan tepat dan perlu anda tonton sebelum ia menutup tirainya pada 3 Mei 2009. Ayuh.. segera kite ke Matic... anda bukan sahaja menonton tetapi anda turut menderma kepada tabung IJN bgi setiap tiket yang anda beli... jangan ketinggalan.

'Kenapa anda perlu menonton Patung Kertas 2 ?'.. Nak tahu jawapannya... anda kena tonton di Matic kerana ia sebuah persembahan yang cukup memukau.. tidak percaya?... rugi tau sapa tak tengok!!
Alan ( Jurugambar rasmi Patung Kertas 2), dan Ashraf Muslim..

Catat Ulasan

0 Ulasan