Kutipan ... Dalam Botol bukan suatu isu!


Dah kutip RM 1 juta atau RM 600,000.00?. Itulah persoalan yang kini bermain di fikiran ramai pemerhati industri khususnya peminat filem, karyawan filem dan beberapa penerbit lain. Ketika ditemui sendiri semasa Master Class Screenwriting bersama Joko Anwar di FINAS minggu lepas, penerbit kontroversi, Raja Azmi menunjukkan draf kutipan dari sebuah portal atau site yang hanya dimiliki oleh penerbit dan pengedar sesebuah filem mengenai kuantiti kutipan ... Dalam Botol yang diakui mencecah kutipan RM 1 juta sebagaimana draft akhir yang ditunjukkan Raja Azmi baru-baru ini. Namun timbul pula persoalan apabila laman wajib tayang FINAS menunjukkan kutipan RM 300 ribu dan terkini David Teo mengemukakan jawapan bahawa kutipan sebenar ...Dalam Botol cuma RM 600,000.00, sekaligus membuatkan Raja Azmi tidak senang duduk!.

Walauapapun kutipan yang diraih, bagi saya 'itu bukan satu isu atau jawapan terhadap karier Raja Azmi sebagai penerbit filem'. Kata mereka, Raja Azmi akan bersara dalam dunia penerbitan filem. It's fuck!. Itu tak betul sebab 'Industri Filem Malaysia masih memerlukan Raja Azmi untuk merealisasikan hasrat beberapa karyawan filem lain khususnya karyawan muda untuk mempotretkan karya mereka yang sememangnya mempunyai kandungan dan intipati yang amat berbeza'. Walaupun ...dalam botol dikatakan gagal di Malaysia, ia tidak bermakna gagal sebagai sebuah filem. ...Dalam Botol mendapat kritikan positif dari ramai pengkritik filem di Malaysia khususnya Hassan Muthalib dan pengarah filem terkenal Indonesia, Joko Anwar yang menganggap '...Dalam Botol sebagai karya Malaysia yang amat luar biasa'. Justeru, Joko mahukan ...Dalam Botol menyertai beberapa festival filem antarabangsa yang sewajarnya susah menerima karya Malaysia yang bagi saya terlalu komersial dan tidak seperti ... Dalam Botol yang mempunyai lakon layar yang agak bagus.

'Mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia bagaimana hendak menutupnya?', itulah serba sedikit kesimpulan yang boleh saya perkatakan mengenai perkara ini. Namun tak perlulah kita menuding jari menyalahkan sesiapa berkenaan isu ini, yang penting 'Raja Azmi jujur dalam menyampaikan sesuatu dan harus diingat bahawa kami masih memerlukannya dalam industri filem', Melaluinyalah, kami warga filem dapat membentuk kembali Sinema Yasmin yang kini hanya tinggal kenangan.

'Anak Ikan' jangan dibuang di dalam kolam... berilah ia untuk mencipta kejayaaan walaupun dalam botol telah pecah.. tetapi bagi saya tidak!!!.

Raja Azmi mengatakan dalam dialog filemnya, '‎'kau jujur tak dengan diri kau.. luar
dalam..betul kau jujur.. setan ni kalau macam ni..'...


link asal David Teo. Klik sini

Catat Ulasan

0 Ulasan