OMBAK RINDU MILIK PENONTON...



Terlebih dahulu aku ingin ucapkan tahniah buat team produksi Ombak Rindu termasuk penulis novelnya, Fauziah Ashari dan pengarahnya, Osman Ali , telah berjaya membuktikan genre melodrama diterima ramai. Filem kelapan terbitan Astro Shaw dan Tarantela Pictures yang diadaptasi dari novel selepas Lagenda Budak Setan, Ombak Rindu mempunyai kekuatannya tersendiri. Aku percaya, rata-rata penonton ketagih ke pawagam menonton Ombak Rindu selepas membaca novelnya, apatah lagi alunan muzik tema nyanyian Hafiz dan Adira, menguatkan lagi isi cerita filem ini.




Ombak Rindu ditangan Osman Ali cukup berbeza impaknya. Diadaptasi dari novel tulisan Fauziah Ashari, sememangnya Ombak Rindu milik penonton. Aku tertarik dengan filem ini sebab nama pengarahnya, Osman Ali. Beliau bermula kerjaya dengan filem kontroversinya, Bukak Api dan Malaikat Di Jendela. Seterusnya ia melangkah pulak ke dunia komersial melalui Puaka Tebing Biru dan Cun. Anak Halal pula ada cebisan kisah masyarakat terpinggir, sepertimana Ombak Rindu yang memberi fokus kepada watak Izzah, lakonan berkesan Maya Karin., dipaksa menjadi pelacur. Menariknya filem ini terletak pada sinematografinya. Terus terang aku cakap, Ombak Rindu merakamkan sudut fotografi yang amat cantik, daripada Khalid Zakaria. Percayalah.. ini kekuatan Ombak Rindu selain daripada runut bunyi dan lagu temanya.. Tetapi, apa yang aku boleh cakap ialah sentuhan Osman Ali sedikit sebanyak terpengaruh dengan filem-filem dari Bollywood. Korang perhatikan scene Izzah terjatuh ke jalan, di luar pusat hiburan ( dimana Izzah dilacurkan). Hujan turun rintik-rintik menjadi lebat. Pergh.. dark cinematografi. Aku rasa macam aku menonton filem dari luar negara. Cuma yang membezakannya ialah dari segi bahasa. Ombak Rindu membuatkan air mata penonton jatuh ke pipi, hati berombak laju.. seterusnya anda pasti merindui orang yang anda sayang.




Elemen seksual memang tidak dapat lari daripada karya Osman Ali. Perhatikan karyanya sebelum ini, Bukak Api, Malaikat Di Jendela, Puaka Tebing Biru dan Anak Halal, semuanya mempunyai adegan seksual yang agak tersusun dan kadangkala mencetuskan kontroversi. Begitu juga dengan Ombak Rindu, yang mempertaruhkan hubungan seks antara Maya Karin dan Aaron Aziz. Semuanya hanya lakonan bagi memantapkan isi cerita. Persoalannya, bukankah penonton kita akan tertarik dengan sesebuah filem apabila ada adegan ranjang?. Usah mempertikaikannya, sebab ada jugak yang akan menontonnya. Please no horny, when u watch all movie have a sexual elemen or sex scene!.



Kutipan Ombak Rindu mencecah RM 10.25 juta. Satu angka yang maha dasyat dari kutipan filem bergenre drama melankolik sebelum ini. Ini filem komersial Osman Ali yang amat berjaya daripada karya-karyanya sebelum ini. Tetapi, aku teringin sangat nak menonton karya seperti Bukak Api lagi ( bukan filem komersial) dari Osman Ali. Jangan terlalu taksub dengan aliran komersial yang menguntungkan, namun aku percaya Osman Ali ada jawapannya kenapa ia beralih arah dari filem Indie ke filem komersial.



Ombak Rindu sememangnya sebuah karya yang menyentuh perasaan semua penonton.'Ia sebuah telefilem atau telemovie yang amat baik', kata Hassan Muthalib. Tanpa bahasa filem atau falsafah yang memeningkan, Ombak Rindu boleh dianggap milik penonton sepenuhnya. Namun, aku menunggu durasi filem ini dipanjangkan (khabarnya ada beberapa scene dipotong untuk cukupkan tempoh tayangan dipawagam) dihasilkan dalam bentuk DVD dengan Director Cut. Mungkin pihak Astro 1st boleh menayangkan filem ini dengan durasi yang agak panjang ; jika pihak penerbit mahu berkongsi rasa dan karya mereka. Insyaallah.




p/s: Menunggu karya terbaru Osman Ali - Bara Jiwa ( Taiko). Maaf ye.. Ulasan aku terlalu ringkas. Ia bukan ulasan tapi catatan sekadar diari je. Nak baca Ulasan atau kritikan bagus.. sila ke blog Ajami Hashim dan Fadz Tonton Filem ye..

Catat Ulasan

1 Ulasan

Unknown berkata…
Saya Sangat BerTerima kasih Atas Bantuan Angka Ritual MBAH…Angka MBAH EROK PRANAL Tembus 100%…Saya udah kemana-mana mencari angka yang mantap selalu gak ada hasilnya…sampai- sampai hutang malah menumpuk…tanpa sengaja seorang teman lagi cari nomer jitu di internet…Kok ketemu NomoR MBAH EROK PRANAL..Saya coba beli Paket 4D ternyata Tembus…dan Bagai di sambar Petir..Ternyata Angka Ritual Ghoib MBAH EROK PRANAL…Yang SaYa Minta Tembus 4D…Baru kali ini saya mendapat angka ritual yang benar-benar Mantap…Bagi saudara yang ingin merubah Nasib seperti saya…Anda Bisa CALL/SMS Di Nomer MBAH EROK PRANAL 085 377 797 151.(((Buktikan Aja Sendiri Saudara-Saudari)))