Yasmin Ahmad...dan Iklan Raya

Tinggal beberapa hari lagi, Aidilfitri bakal menjelang. Persiapan raya sudah dilihat disekitar ibu kota. Pusat-pusat membeli-belah telah memulakan jualan meganya dengan tawaran hebat daripada pakaian, perabot, kuih-muih sehinggalah ke acara-acara yang memukau pandangan. Begitu juga dengan syarikat televisyen tempatan milik kerajaan mahupun berbayar, masing-masing berlumba untuk menyajikan hidangan program yang dapat menarik perhatian khalayak penonton sepanjang musim perayaan. Ini tidak terkecuali jugak beberapa syarikat korporat, agensi kerajaan dan syarikat pengiklanan menghasilkan iklan sambutan perayaan lebih menjurus kepada perpaduan kaum, keharmonian masyarakat mahupun iklan-iklan komersial yang lain. Petronas, syarikat minyak gergasi di Malaysia, jugak tidak terkecuali dalam menghidangkan genre-genre iklan yang dapat menarik khalayak penonton untuk menghayati naratif penceritaan sesuatu iklan yang dipersembahkan. Saban tahun, iklan Petronas mempunyai pengikutnya tersendiri. Mereka menghasilkan iklan dengan garapan beberapa tenaga kreatif pembikin filem dengan acuannya yang tersendiri. Yasmin Ahmad, nama besar dalam dunia pengiklanan komersial, selain sebagai pengarah filem yang berjaya. Beliau telah menyumbangkan banyak idea kreatifnya dalam menghasilkan kertas kerja untuk portfolio bukan sahaja untuk Petronas, malah untuk beberapa syarikat korporat yang lain, walaupun ia cuma untuk beberapa minit.



Iklan Yasmin Ahmad terbitan MHZ Film yang disiarkan oleh TV3 ini telah mendapat perhatian ramai pada musim perayaan Aidilfitri. Ia telah disiarkan pada pertengahan Ramadhan sehinggalah menjelang aidilfitri. Itu cerita lama. bagaimana pula pada tahun ini?.Dari segi lakonan, saya amat mengkagumi Adibah Noor yang spontan dari segi lakonan, walaupun ia tidak banyak dialog.. Apatah lagi dengan gabungan kreativiti Yasmin Ahmad sebagai pengarahnya. Tahniah team MHZ Film.



Ini satu lagi iklan yang jugak menyentuh perasaan saya khususnya di sepanjang Aidilfitri dan Ramadhan 2007. Namun, kedatangan Aidilfitri 2008, jugak membuatkan penonton dan pengikut iklan Petronas, ternanti-nanti apakah pula genre dan isu yang ditampilkan melalui iklan Petronas, Yasmin Ahmad pada tahun 2008 ini?. kelibatnya masih tidak kelihatan.. Apakah Petronas masih lagi bertaring dalam memberi saingan iklannya kepada penonton TV musim perayaan ini. Tepuk dada tanya selera..

Wassalam

Catat Ulasan

3 Ulasan

jejaka anggun berkata…
rindu pada raya n iklan di KL....
Tanpa Nama berkata…
Pembetulan.

Iklan raya tv3 2007, lakonan Adibah Noor dan Ho Yuhang, yang telah diarahkan oleh Yasmin Ahmad, adalah terbitan MHz Film untuk TV3, tak da kena mengena dengan KTM Malaysia, kita cuma guna Stesen KTM Kuala Kangsar sebagai lokasi shj.

Harap maklum
Amy Ikram berkata…
terima kasih saudara atas makluman ye..
saya akan update..

tq.. salam ramdhan