PTPTN.. caj perkhidmatan yang tinggi?


RENUNGKANLAH...

Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam At-Tarmizi dan Imam Ahmad dan Imam Ibni Hibban yang bermaksud :

”Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dijelaskan”.

Kite tukar topik lain pulak ye.. Daripada ulasan berkaitan filem dan aktivitinya, kini pula saya singkapkan kepada anda tentang pinjaman PTPTN dan caj perkhidmatannya. Anda pernah meminjam pinjaman PTPTN tak?. Mesti ada di antara anda pembaca semua, kini berperang untuk menyelesaikan pinjaman PTPTN secara ansuran bulanan seperti yang ditetapkan oleh perbadanan tersebut dalam mengutip dana yang diberikan kepada yang layak. Caj perkhidmatan PTPTN boleh dikatakan amat tinggi keuntungannya kepada pihak perbadanan tersebut. Daripada pinjaman RM 10,000 ringgit hinggalah kepada RM 50,000, pihak perbadanan tersebut tersebut tetap memberikan caj perkhidmatan mengikut jumlah pinjaman yang diberikan. Sebagai contoh, sekiranya anda meminjam RM 10,000 sebagai pinjaman pendidikan anda, tempoh yang perlu dilaksanakan pembayaran adalah 5 tahun, anda perlu membayar RM 25.00 dalam caj perkhidmatannya setiap bulan hinggalah tempoh pembayaran pinjaman berakhir. Jadi anda perlu membayar kira-kira RM1,000 keuntungan lebih kepada PTPTN, ini bermakna anda harus membayar RM 10,900 atau RM 11,000. Wajarkah ini terjadi atau perlu sebagai caj perkhidmatan?. Ini bayaran bunga yang perlu jugak anda selesaikan demi memartabatkan pinjaman untuk generasi akan datang.

Justeru, kepada anda yang berhajat untuk membuat pinjaman PTPTN untuk anak anda mahupun diri anda sendiri demi masa depan pendidikan yang gemilang, fikirkanlah samada anda ingin membuat pinjaman atau tidak daripada perbadanan tersebut, kerana apabila anda menamatkan pengajian anda harus membayar pinjaman yang diberikan, dengan caj perkhidmatan yang tinggi, kalau tidak tindakan undang-undang akan di ambil. Ingat, pinjaman mesti di laksanakan demi generasi akan datang, katanya.

P/S: Pada Ibuk Hanim Dewi, kamu harus laksanakan jugak pembayarannya, kerana kalau nggak.. kamu akan diheret ke mahkamah... katanya at least bayar RM 50.00 pun tak pe.. jadi.. kalau mcm tue.. sampai mati pun takkan abis. huhuhu


Catat Ulasan

2 Ulasan

M.U.K.H.R.I.Z berkata…
amy ikram...hai...boleh tak awk tolong promotekan blog saya???-Mukhriz-
Amy Ikram berkata…
insya-allah akan saya promoted kan ye.. mukhriz.. apa2 tayangan filem ko bgtau la aku.. leh aku promoted kan.. good luck