Ekoran Penganugerahan 'Datuk' pada Shah Rukh Khan....Sidang Akhbar Tergempar di FINAS



Petang tadi pukul 3.00 hingga 5.00 petang, bertempat di Lobi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) diadakan satu sidang Akhbar tergempar oleh Para SENIMAN mengenai bantahan terhadap pelakon Bollywood terkenal, Shah Rukh Khan yang telah menerima Anugerah Panglima Jasa Negara oleh Kerajaan Negeri Melaka, Tan Sri Khalil Yaakob yang membawa gelaran Datuk berkuatkuasa semalam. Sidang Akhbar yang diketuai Datuk Mustaffa Maarof dihadiri ramai karyawan dan artis tempatan, terutamanya Datuk Aziz Sattar, Datuk Jalaluddin Hassan, Rusdi Ramli menyuarakan ketidakpuasan hati mereka terhadap Kerajaan Melaka atas penganugerahan tersebut. Shah Rukh Khan adalah ikon dunia dikatakan telah mempromosikan Melaka di dalam filemnya dan jasanya telah diiktiraf oleh kerajaan Melaka. Daripada sidang Akhbar tersebut, saya dapat merumuskan bahawa penganugerahan tersebut kepada artis luar (Shah Rukh Khan) adalah tindakan yang sangat sensitif buat para karyawan terutama buat seniman di Malaysia yang banyak bertungkus lumus dalam kerjaya mereka sehingga terkenal di seluruh dunia. Persoalan di sini kenapa, di berikan kepada artis luar yang khabarnya penuh ego dan sombong apabila di sapa wartawan untuk ditemuramah, Shah Rukh Khan.

Bukan mempersoalkan tentang ketidakpuasan hati para karyawan atau seniman di Malaysia, tetapi penganugerahan tersebut adalah tidak wajar buat ikon dunia itu, dan kenapa di beri pada rakyat bukan Malaysia yang tidak mempunyai adat dan sopan apabila berada di Malaysia. Jangan kerana atas alasan jasa dan bakti ‘sebab buat shooting di Malaysia’, kite menggadaikan tittle ‘Datuk’ dan maruah kite pada warga luar. Kenapa kite tidak memberi title ‘Datuk’ itu pada seniman dan artis kita yang berasal dari tanah tumpah mereka, Malaysia. Contohnya seperti, selebriti dan pakar masak dunia, Chef Wan?. Lihat, dengan kreativitinya beliau telah mempromosikan namanya, programnya serta nama Malaysia sehingga di kenali di mata dunia. Oleh itu, wajarkah tittle Datuk itu diberikan kepada artis luar?. Kalau macam itulah, Nampak gayanya lepas ini ramai lagi artis luar Negara yang akan menerima pangkat Datuk, selepas ini kan?.

Jusreru, sebagai penggiat filem yang mewakili rasa tidak puas hati teman-teman karyawan kite di Malaysia, saya tidak bersetuju atas penganugerahan tersebut, yang saya sifatkan sangat tidak wajar kerana kite bukannya Negara Barat, tetapi kite di Malaysia. Oleh itu, sesuatu pangkat yang hendak diberi pada sesiapapun hendaklah bertaraf warganegara Malaysia. Adakah selepas ini, Shah Rukh Khan pula akan mendapat taraf warganegara Malaysia oleh Kerajaan Malaysia?. Harap2 tak lah ye..

p/s: pas nie siapa pulak ye.. yg akan dapat gelaran Datuk.. jangan lepas nie…. Shah rukh khan dapat gelaran Tan Sri pulak.. meradang la.. seniman kite.. opps!!!

Catat Ulasan

0 Ulasan