Antara Realiti atau Fantasi.........Patung Kertas 2...... bukan sekadar kontroversi!

Cantik tak Ebby Yus?. hehe

'Pondan, bapuk, dan mak nyah', antara kelompok golongan yang di rasakan jijik dalam kehidupan masyarakat Malaysia, terutamanya yang beragama islam. Suka duka kehidupan mereka seringkali di salah ertikan oleh sesetengah masyarakat kerana ada di antaranya menganggap golongan seperti mereka hanya bersandarkan aktiviti pelacuran, tanpa mengenal isi hati sebenar kehidupan dan kedudukan mereka di tengah-tengah kesibukan bandaraya Kuala Lumpur. Walaupun kehidupan mereka sedikit sebanyak tersasar daripada kejadian asal pencipta-Nya, namun golongan seperti ini banyak menghiasi kerja-kerja kreatif terutamanya di dalam industri hiburan dan perfileman tempatan, selain sesetengah antaranya bekerjaya besar serta berkedudukan tinggi. Daripada inspirasi untuk memberi kesedaran kepada masyarakat supaya lebih mengenali golongan ini secara positif tanpa sebarang spekulasi, produksi Bintang Emas Pictures melalui kerjasama Pusat Pelancongan Malaysia ( MATIC ) dan IJN kini mementaskan sebuah teater muzikal arahan Lokhman Ghani 'Patung Kertas 2 The Musical' yang masih hangat di pentaskan kini bermula 23 April hingga 3 Mei 2009 di Panggung Matic, Kuala Lumpur. Berkisarkan sebuah kisah sebenar golongan mak nyah yang rata-ratanya menjadikan pelacuran sebagai destinasi mencari rezeki, tetapi Patung Kertas 2 lebih memfokuskan kepada perjalanan kelompok 'diva' atau mak nyah yang di ketuai Kak K bagi mencari dana untuk mengubati seorang kanak-kanak yang menghidap penyakit jantung berlubang. Walaupun memaparkan jalan cerita yang klise dan sama seperti pementasan musim pertama, Patung Kertas Musim Kedua ini menyajikan pementasan yang amat menarik daripada Diva-Diva Nyah yang di ketuai Kak K ( Datuk Jalaluddin Hassan ), Adik Chu ( Ashraf Muslim), Adik Wan ( Ku Yusri @ Adek Sutun) dan ramai lagi nama-nama besar dalam industri hiburan dan filem tempatan.

Selain daripada pementasan berunsur dialog antara setiap para pelakonnya, penonton di hiburkan pula oleh sebuah persembahan paper dolls daripada Ika Fancy Group, di samping persembahan istimewa daripada Diva Patung Kertas, Datuk Jalaluddin Hassan, Ebby Yus, Radhi Khalid, Kelvin Lau dan Vivianna selaku pengacara rasmi bagi pementasan Patung Kertas 2. Sekiranya anda ingin menyaksikan secara ekslusif pelakon-pelakon lelaki kita beraksi dalam jantina berlainan, maka Patung Kertas 2 adalah pilihan tepat dan berpatutan untuk anda tonton sekeluarga pada hujung bulan ini. Ketika tayangan media pada 23 April 2009, Datuk Jalaluddin Hassan menyatakan bahawa 'Teater Patung Kertas 2 ini perlu di tonton oleh setiap golongan masyarakat kerana ia bukan karya sebarangan tetapi mempunyai banyak mesej yang perlu difikirkan oleh setiap penonton dan rakyat Malaysia. Sekiranya di beri peluang untuk melakonkan watak 'nyah' ini lagi dalam mana-mana produksi drama atau teater, saya akan meneliti skrip dan jalan ceritanya. Jika ia karya yang negatif saya akan menolaknya. Jadi niat kita mesti penting untuk merealisasikan sesuatu kerja dan ia membuatkan saya berhati-hati'. Justeru, bagi anda yang merasakan Patung Kertas ini sebuah karya yang mengangkat golongan mak nyah ke tahap yang tertinggi, perlu di buang jauh-jauh kerana, Patung Kertas bukan karya yang jijik dan lucah serta tiada langsung perilaku watak yang melampau, tetapi boleh di katakan ia sebuah teater komedi yang menyentuh perasaan di mana 'hubungan mak nyah lebih prihatin terhadap masyarakat dan kehidupan segelintir daripadanya yang memerlukan bantuan, maka Patung Kertas dua adalah persembahan teater paper dolls yang menarik dan perlu di tonton untuk tahun 2009 ini.

Patung Kertas 2 jika di beri kesinambungannya ke part 3, di harapkan ceritanya lebih berkembang dan janganlah sama dengan pementasan sebelumnya. Tetapi ia bukan karya songsang yang merosakkan tetapi inilah realiti kehidupan sesebuah kelompok masyarakat. Ingat.. jangan menghina mereka kerana mereka juga manusia biasa yang punyai perasaan seperti kita.. cuma mereka punyai naluri yang mungkin tidak di terima hukum alam.


dengar-dengar Patung Kertas bakal di filemkan.. aik!!! nak jadi Bukak Api la pulak kan.. apapun Adek Yusri.. malam tue paling seksi.. dan ashraf muslim paling cantik!!! hehehe


PATUNG KERTAS 2..
TIKET RM 30 DAN RM 50
RM 50, RM 80 & RM 100 ( cuma 1 Mei 2009 sahaja) untuk derma Tabung IJN
23 April - 3 Mei 2009

Catat Ulasan

0 Ulasan