Garapan yang menarik dan Ketakutan mula terasa..... Apakah Jangan Tegur Karya yang tulen?


‘Jika anda mencari-cari karya seram yang boleh menakutkan anda dan mampu mengejutkan dengan bunyi-bunyi audio yang bisa menaikkan bulu roma anda, maka ‘Jangan Tegur’ adalah jawapan kepada pencarian anda terhadap karya-karya seram untuk tahun 2009. ‘Jangan Tegur’ arahan dan lakon layar, Pierre Andre ini mengisahkan dua watak yang bertembung antara satu sama lain semasa kemalangan jalan raya yang menyebabkan koma, Natasha ( Julia Ziegler ) isteri kepada Kamal ( Pierre Andre ) yang mengalami gangguan ilusi akibat kemalangan jalan raya berdekatan dengan sebuah kampung , di mana kehilangan seorang wanita bernama Baizura ( Nadia Mustafar ) yang dibunuh menjadi persoalan kepada gangguan fikiran Natasha sehingga menemukannya kepada satu tragedi yang menggemparkan?. Apakah tragedi tersebut?. Apakah kaitan Baizura dengan Natasha?. Semuanya ada di dalam filem seram arahan Pierre Andre ini. Jom kita selidiki secara ringkas ulasan mengenai Jangan Tegur yang telah memukau pawagam-pawagam tempatan seluruh negara.


· Jangan Tegur merupakan skrip yang telah diolah melalui karya asal, Mohd Fairuz Padoli yang sehingga kini menjadi isu yang agak kontroversi. Dari segi jalan ceritanya, Jangan Tegur Pierre Andre telah berubah secara keseluruhannya daripada karya asal, cuma ia mengekalkan point utama daripada karya asal, iaitu kematian ,mayat dan pengebumian. Mayat nenek yang terdapat di dalam Jangan Tegur ini tidak dikebumikan ( tidak ada scene pengembumian), mayat terbuka tanpa ditutup mukanya, membuatkan saya teringat pada naskhah asal Fairuz yang memaparkan mayat di tanam tanpa dibuka penutup mukanya. Dalam hal ini, ia sudah terbalik. Di mana di dalam Jangan Tegur Pierre Andre, mayat di buka tanpa ditutup mukanya. Manakala di dalam Jangan Tegur Fairuz, mayat terlupa di buka bunjutnya. Apakah ia sama dan sengaja diterbalikkan lakon layarnya agar tidak dapat dikesan secara realitinya?. Bijak.. bijak… Jika filem ini skripnya diciplak. Kenapa penulis asal filem ini naik baran?. Maknanya ada sebarang kecelaruan dalam karya ini yang sengaja disenyapkan. Jawapannya ada pada Fairuz yang tahu apa yang sudah jadi kepada karya asalnya.

· Jangan Tegur menyuntik elemen seram yang boleh menakutkan penonton dengan kualiti bunyi audio yang adakalanya mengejutkan dalam beberapa ketika. Kredit boleh diberi kepada jurubunyi yang berjaya menimbulkan mood suspend, takut dan terkejut. Ia amat berbeza dengan filem Rasukan Ablasa yang sekadar filem jerit-jerit , tetapi Jangan Tegur tidak ada scene menjerit-jerit yang melampau cuma ia banyak bermain dengan audio, visual dan mimik muka Julia Ziegler dan kesan solekan yang agak menakutkan, barangkali!.

· Dari segi jalan ceritanya, Jangan Tegur memberikan fokus kepada dua kehidupan yang berlaku serentak iaitu kehidupan Baizura yang berlaku pertelingkahan dengan Mak Su, lakonan Ellie Suriaty ( digambarkan pada flachback penceritaan di mana pembongkaran berlaku selepas mayat Baizura ditemui ). Mak Su mencemburui kehidupan Baizura yang akan memiliki kekayaan daripada harta peninggalan bapa mereka. Ini membuatkan Mak Su tergamak membunuh Baizura, lantas menghantar kuasa jahat untuk memusnahkan Natasha kerana pembongkaran kematian Baizura, yang akhirnya menjerat kehidupan Mak Su sendiri. Tragedi ini membuatkan kehidupan Natasha terganggu seketika, kerana Natasha seringkali di bayangi bayang-bayang Baizura yang seolah-olah meminta Natasha membongkarkan sesuatu. Bayangan tersebut muncul sejak Natasha dalam keadaan Koma dan penemuan mereka semasa perlanggaran Natasha dengan Baizura berjaya merungkaikan satu demi satu episod tragedi yang menggemparkan. Jika anda ingin tahu apa yang berlaku seterusnya?. Jangan lupa menonton Jangan Tegur, sebuah naskhah yang mampu membuatkan anda tidak senang duduk di dalam pawagam.

· Tiada apa yang menarik untuk di kupas di dalam naskhah Jangan Tegur ini, cuma filem ini boleh di anggap sebuah karya yang berjaya membuatkan penonton terkejut dalam beberapa ketika. Ia bukan filem sampah tetapi ia sebuah cerita seram terbaik yang boleh dikatakan antara yang terbaik daripada nakshah Congkak. Ada teman media mengatakan, Jangan Tegur mampu mengutip pulangan yang memberangsangkan dan barangkali akan menjadi box-office.

· Pemilihan lokasi penggambaran juga berjaya menghidupkan filem ini kerana keseluruhan filem ini berpaksikan sebuah kampung dan sebuah jalan raya. Ia seolah-olah ada kesinambungan kepada naskhah Ahmad Idham seperti Jangan Pandang Belakang. Maka tidak hairanlah, dalam filem Jangan Tegur ini, Ahmad Idham bertindak sebagai Penasihat Pengarah. Justeru, apa yang ingin saya katakan di sini ialah, apakah Jangan Tegur sebuah karya tulen daripada Pierre Andre ?. Atau karya yang dicedok dan diubah untuk menjadi lebih dramatik daripada karya asal? Jika ini benar-benar karya yang diciplak, maka apakah yang akan terjadi kepada penulis-penulis baru yang lain untuk menghantar karya kepada beberapa produser filem?. Mungkin mereka akan berhati-hati dan sedikit sebanyak merisaukan segelintir daripadanya. Oleh itu, apakah peranan SWAM dalam hal ini?. Tepuk dada tanyalah selera.


pssst.. Jangan Tegur..

Catat Ulasan

3 Ulasan

Ajami Hashim berkata…
amy, aku rasa isu JT (Fairuz) vs JT(Pierre) elok case closed ajerlah.. pd pndpt aku, hanya TAJUK-nya ajer yg SAMA tapi jln ceritanya BERBEZA.. aku dah nasihatkan Fairuz utk tukar ajer tajuk skrip tu kpd tajuk lain & propose-kan kpd mana2 produksi filem yg lain.. Fairuz kena move on & terus berkarya kat tv/filem..

chill bro! ;-)
Tanpa Nama berkata…
setuju stuju
fairuz kena terus berkarya...bdak bdak aswara byk citer kena tindas....huhu
Amy Ikram berkata…
ye... betul tue.. hope perkara nie x kan berlaku lagi dlm industri. cadangan ajami tue perlu diberi serius. mana tau karya skrip Fairuz akan jadi filem one day..