Sell Out... Sindiran masyarakat yang agak tajam!


'Sell Out', mendengar sahaja tajuk filem ini barangkali penonton tempatan akan tertanya-tanya apakah ia karya tempatan mahupun antarabangsa. Sell Out, karya penuh parodi arahan Joo Han semestinya sebuah filem Malaysia yang telah mendapat perhatian beberapa juri di seluruh festival filem antarabangsa termasuk Venice Film Festival, sehingga memenangi Young Cinema Award for Alternative Vision, NETPAC Award di Taipei Golden Horse Film Festival, Best Film of the Venice Critics Week 2008 di Italian Critics Poll, Cineforum dan banyak lagi. Pembukaan filem ini menyaksikan satu gambaran secara sinis terhadap apa yang berlaku dalam masyarakat Malaysia terutamanya dalam kehidupan, di mana fokus gambaran utamanya melalui visual penembakkan di luar studio semasa sesi temubual Joo Han dengan Rafflesia Pong (Jericca Lai) melalui satu program bual bicara. Program ini memberikan fokus kepada sesi soal jawab tentang kenapa dan mengapa sesebuah filem arahan Joo Han selalunya bersifat melankolik dan agak perlahan. Dalam situasi ini, Joo Han cuba membawa penonton kepada kelemahan- kelemahan filemnya seakan menjadi persediaan untuk khalayak menonton filem Sell Out. Pendekatan ini bukan sahaja menjadikan filem ini sebuah satira tetapi sebuah komedi yang absurd.

Keseluruhan naratif dalam Sell Out adalah berkisarkan kepada penerimaan dan cetusan sesebuah program samada TV mahupun rancangan di mana fokus utamanya adalah hiburan kepada penonton. Sell Out cuba menyogokkan kepada kita tentang persoalan masyarakat Malaysia melalui beberapa kelemahan yang agak ketara di dalam kehidupan di mana rata-ratanya lebih menumpukan perhatian kepada program realiti TV berbanding program berunsur imliah, kehidupan dunia kapitalis dan korporat yang tamak, masalah identiti dari segi bahasa dan pertuturan, serta permasalahan jiwa yang membelenggu kelompok artis dalam lingkungan dunia kreatif. Masalah ini boleh dilihat melalui satu scene di mana sesi temubual oleh Rafflesia Pong yang membongkar sebuah program TV mengatasi program yang dikendalikan Hanna Ho dengan alasan program yang dikendalikannya tidak cukup memberikan unsur fantasi dan dramatik yang tinggi. Dalam perkara ini, Sell Out seolah-olah sebuah filem doku-drama yang mempersoalkan pelbagai perkara dalam kehidupan, dan sebab itulah filem ini telah berjaya menggamit perhatian beberapa juri di festival filem Venice sehingga diangkat sebagai filem terbaik.

Keseluruhan filem ini memberikan signifikan yang tersendiri bahawa ia sebuah karya bersifat global di mana ceritanya berpaksikan kepada kejadian kematian sesebuah watak yang diwawancarakan bersama si mati sebelum mereka menghembuskan nafasnya yang terakhir. Program ini dikendalikan oleh Rafflesia bagi menyuntik elemen baru dalam penerbitan sesebuah program untuk bersaing dengan program realiti tv yang lain. Mungkin agak mengarut sekiranya difikirkan realiti tentang watak-watak yang digambarkan melalui Sell Out, tetapi itu rencah utama Joo Han dalam menyampaikan sesebuah maksud kepada penonton. Dalam perkara ini, Joon Han menyentuh realiti ini melalui sketsa-sketsa naratifnya dan adegan-adegan komik yang melucukan serta sinikal. Filem ini secara sinis memparodikan program televisyen realiti, ahli korporat yang tamak hingga diperingkat menggunakan kerja seni dan artis, soal kejujuran, identiti bangsa dan masalah Bahasa. Dan segala persoalan ini bukan sahaja ditampilkan melalui lakonan yang distailiskan tetapi juga dalam nyanyian-nyanyian yang disampaikan dalam stail karaoke.

Sekiranya anda penonton filem-filem komersial yang bersifat konvensional dengan struktur naratif yang simple, mungkin filem sebegini akan membuatkan fikiran anda terganggu seketika kerana Sell Out bermain dengan sktruktur naratif yang bersifat sketsa dan ia memerlukan fikiran yang tenang untuk menghayatinya. Justeru, Sell Out boleh dikatakan sebuah produk indie tempatan yang telah berjaya memukau khalayak luar negara melalui sindiran tajam yang agak sinis tentang realiti kehidupan masayarakat Malaysia.


** pada mulanya agak terganggu seketika bila saya menonton Sell Out, tetapi saya cuba meneliti setiap maksud melalui paparan watak dan scene yang digambarkan. Sell Out seolah-olah mencabar fikiran saya. Justeru ia sebuah filem Malaysia yang mempunyai banyak maksud yang tersirat yang harus difikirkan.**

Catat Ulasan

0 Ulasan