Program Merakyatkan Filem di Pawagam Coliseum : FINAS perlu peka keselesaan penonton


Program Merakyatkan Filem yang dianjurkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) bersama Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia (KPKK) adalah satu program yang wajar dilaksanakan setiap bulan. Program ini menayangkan filem-filem klasik era Studio Merdeka yang sememangnya suatu ketika dulu menjadi tumpuan masyarakat sehingga menjadi filem yang cukup digemari. Namun, apabila filem itu kembali ditayangkan di Pawagam Coliseum, rata-ratanya mengungkit tidak puas hati dengan kualiti yang dimainkan. Memang diakui bahawa filem itu ditayangkan dalam format DVD atau BETA TAPE kerana kesemua filem melayu era terdahulu ( Studio Merdeka) tidak disimpan dalam bentuk filem; atau hilang, kecuali filem terbitan Shaw Brothers yang masih disimpan milik oleh syarikat tersebut di Singapura. Namun untuk menayangkan kembali perlulah menghubungi pihak Shaw Brothers kerana hak milik filem tersebut bukannya kita yang pegang ( Malaysia ataupun FINAS).

Selain itu ,ada beberapa perkara dipersoalkan oleh sesetengah pihak mengenai program tersebut. Apakah yang ditulis mereka?. Jom kita baca apakah yang diluahkan penulis blog Meow.My mengenai keresahan tayangan di pawagam Coliseum supaya semua pihak mengambil iniasitif untuk memperbaikinya.

Sila klik SINI untuk ke artikel Meow.My.

p/s: Saya mengharapkan agar produser filem sekarang agar menyimpan filem mereka samada dalam bentuk 35mm atau HD supaya kita dapat menggunakannya pada masa akan datang..

Catat Ulasan

0 Ulasan