'3 CERITA SATU FILEM - YOU BELIEVE IN GHOST? - by M. SUBASH

Peminat filem tempatan mesti terlepas pandang akan tajuk filem ini. Ditangani pengarah berkaliber menerusi naskhah 'Pensil' pada tahun 2008, 'You Believe In Ghost' arahan M.Subash Abdullah merupakan filem keempat yang diterbitkan M.Suurya ; rakan kongsi dan penerbit bersama. Menemui penonton tempatan seluruh Malaysia mulai 17 Mei 2012 ( masih ditayangkan), 'You Believe In Ghost', merupakan filem tempatan berbahasa Cina sepenuhnya.

Cerita

Merungkai tentang kepercayaan karut dan alam mistik, 'You Believe In Ghost', merupakan sebuah filem komedi seram yang mengandungi 3 cerita. Setiap cerita bergerak secara mendatar dan bercampur aduk antara satu sama lain. Ini adakalanya mengelirukan penonton dan mereka akan tertanya-tanya 'apa, kenapa, mengapa dan siapa?'. Elemen seperti ini banyak dilakukan dalam karya eksperimental khususnya dalam pembikinan filem pendek. M.Subash selaku pengarah, nyata banyak mewujudkan rasa dan imej seperti ini. Lihat sahajalah filem-filem arahannya sebelum ini, seperti Pensil, Jomlah C.I.U.M dan Syirik. Namun, setiap penonton yang ingin menonton filem-filem arahan M.Subash, perlu teliti menilai setiap babak dan shot yang dipersembahkan, kerana setiap karya filem sentuhannya amat berbeza dengan pengarah-pengarah filem yang lain.

Berbalik kepada unsur cerita dan plot, 'You Believe In Ghost', sebenarnya merungkai 3 cerita dalam satu filem. Cerita pertama mengenai 'kehilangan dan kerinduan seorang ibu terhadap anak lelakinya yang khabarnya hilang ; mungkin dibunuh atau disorokkan hantu'?. Si Ibu digambarkan asyik berjalan dan mencari di manakah anak lelakinya. Cerita Kedua memaparkan tentang 3 hantu yang muncul waktu siang yang menganggu seorang lelaki. Untuk menghalau hantu tersebut, lelaki tersebut terpaksa 'minum dan kencing' atas hantu-hantu tersebut!. Adakah ini satu sindiran tajam M.Subash dalam dunia politik misalnya?. Manakala Cerita Ketiga pula mengenai kasih sayang sebuah keluarga terhadap anaknya. Dalam cerita ini, si bapa asyik terbayangkan anak lelakinya pulang (anak lelaki sudah lama mati) dan hidup seperti manusia biasa, begitu juga ibunya yang amat merindui kisah silam mereka. Ketiga-tiga cerita ini dicantumkan sedikit demi sedikit dalam satu filem ; ia berpecah antara satu sama lain yang akhirnya mewujudkan rasa 'kerinduan, kasih sayang dan kepercayaan'. Filem ini agak simple iaitu tentang 'keluarga dan kepercayaan'.

Lakonan dan Sinematografi

Dari aspek lakonan, memang tidak usah dipertikaikan lagi. Barisan pelakon yang membintangi 'You Believe In Ghost', rata-ratanya terdiri dari mereka yang pernah terlibat dalam pembikinan filem dan drama tempatan berbahasa cina. M.Subash selaku sutradaranya bijak mewujudkan rasa dan feel filem ini. Elemen seram walaupun dilihat agak biasa tapi ada unsur komedi ( seram komedi genre filem ini) membuktikan karya terbaru M.Subash ini nyata berbeza dengan filem-filem yang pernah diarahkannya sebelum ini. Bayangkan pengarah bukan berbangsa cina mengarahkan filem berbahasa cina (mandarin) sepenuhnya. Syabas M.Subash anda sudah buktikan kebolehan anda dalam sinema Malaysia.

Penataan Cahaya, Sinematografi dan rakaman visual dalam 'You Believe In Ghost', sangat cantik dan tidak mengecewakan. Elemen low dark digunakan sepenuhnya dalam filem ini, sekaligus mewujudkan rasa seram, takut dan suram khususnya pada sesetengah babak. Ini juga dapat mengambarkan 'kematian pada karektor, watak dan perwatakkannya'. Cuma, apa yang merimaskan saya ialah penggunaan muzik pada babak 'kehilangan, sedih dan rindu'. Muzik yang dimainkan seolah-olah pernah didengar dalam filem-filem tempatan yang lain. Syamsul Yusof pun guna muzik skor nie.. ( muzik library). Tak percaya, sila amati penggunaan skor muzik dalam filem ini. Anda pasti tahu muzik yang mana sebab ia berulang kali. Maafkan saya. Saya lebih menyukai penggunaan muzik skor yang original atau di composed baru. Tetapi, kredit harus diberi pada M.Subash kerana filem ini langsung tidak mempunyai lagu tema yang komersial sepertimana filem-filem arus perdana yang lain. Great and super beb!.

Keseluruhan filem

Jika ditanya pada saya, apakah wajar dan perlu filem ini ditonton? Jawab saya, YES!!. Filem ini tidak mengecewakan. Peminat filem yang menggemari naskhah seperti Yasmin Ahmad, tentu akan menyukai filem ini kerana apa yang dipaparkan khususnya (garapan, plot cerita, lakon layar dan color of film) ada sedikit sebanyak dipengaruhi oleh pengarah lagenda itu. 'You Believe In Ghost', merungkai tentang kepercayaan anda terhadap hantu. Adakah anda percaya HANTU itu wujud dimuka bumi Allah s.w.t?. Nak tahu jawapan dan kisah dari apa yang diterjemahkan M.Subash.. jom kita serbu ke pawagam sekarang.. Jangan lupa tonton filem ini dipawagam...

hanya dipawagam.. bukan dirumah anda..
yang ada kat rumah adalah HANTU..
YOU BELIEVE IN GHOST ( ****) MESTI TONTON
a film by M.SUBASH ABDULLAH

trailer

amy's said: Wajib Tonton 2012 Bulan Mei..


Catat Ulasan

0 Ulasan