Sinema Indonesia : ML Mau Lagi : Di Banned..



ML Mau Lagi.. khabarnya sebuah filem yang memaparkan perilaku seksual yang agak kritikal dengan beberapa visual tanpa potongan, kini trailernya boleh ditonton secara meluas di laman online paling hit, youtube. Filem dari Indonesia ini telah mencetuskan kontroversi di Indonesia, sehinggakan Lembaga Sensor Indonesia terpaksa menarik balik tayangan filem ini yang dijadualkan Mei 2008 di pawagam Indonesia. Tetapi, ia terpaksa dilupakan kerana filem ini dikatakan memaparkan beberapa scene yang agak 'panas' dan tidak sesuai untuk tontonan umum. Tidak percaya?. Lihat aja.. teaser filem ini yang hitnya laris seperti goreng pisang.

Apabila berbicara mengenai filem ini, ia mengingatkan saya pada filem pendek saya, comolot yang telah mencetuskan kontroversi di laman youtube sehinggakan terpaksa dikeluarkan dari tayangan online demi menjaga hati beberapa pihak. Mungkin silap saya mencetuskan kontroversi, tetapi rata-rata pandangan daripada beberapa karyawan filem lain juga serta beberapa produser, antaranya menyukai apa yang saya hasilkan untuk pemikiran penonton, namun saya terpaksa akur kerana saya berkarya di bumi Malaysia, yang cukup sensitif dalam setiap hal walaupun terpaksa hipokrit demi memartabatkan sesuatu perkara.

Berbalik pada Isu filem ML Mau Lagi ini, bagi saya memang ia cukup kontroversi kerana shot dan visualnya terlalu banyak adegan yang dimasukkan adalah agak daring dan melampau. Mungkin sasarannya adalah untuk menarik golongan remaja ke pawagam. Kata produser filem ini, ia mahukan penonton menonton filem ini secara terbuka pemikirannya dengan melihat isi kandungan naskhah, bukannya visual yang disengajakan kontroversi. Saya no komen dalam isu ini kerana saya belum menonton filem ini. Sekiranya ada dalam bentuk DVD yang terlepas dipasaran gelap, mungkin anda bernasib baik, tetapi jika tidak.. mungkin anda dan saya hanya berangan menantikan filem ini di upload dalam youtube... Jangan pulak ada yang nak saman-menyaman pulak ye. Kata teman media yang rapat ngn saya, 'ala.. dah tak de duit nak sara hidup.. mereka akan amik tindakan nak saman la....'. opps.. pas tue dia ketawa.. tak faham saya disebalik maksud yang diutarakan. Mungkin ada tersiratnya kot..

p/s: Pada temanku di kota Indonesia.. khabar-khabarkan padaku andainya filem ini boleh didapati daripada tangan pengarahnya.. atau ada undangan menonton secara percuma di sana.. wallahualam..



Catat Ulasan

0 Ulasan