Datuk Siti Nurhaliza dalam Filem Perempuan Berkalung Sorban...


'Perempuan Berkalung Sorban' adalah sebuah filem dari Indonesia arahan Hanung Bramatyo yang akan ditayangkan di Indonesia pada bulan ini, Disember 2008. Filem yang dibintangi pelakon Indonesia ini jalan ceritanya mengisahkan seorang perempuan, Anissa yang taksub akan pengertian islam yang banyak pantang larang dan kefahaman dari segi cara hidupnya. Filem ini barangkali dikupas begitu drastik, dan adakalanya mungkin mempersoalkan isu wanita dari kaca mata islam. Namun, apakah pengertian dan kesudahan tersebut?. Anda bolehlah melayari facebook filem ini di alamat:

http://www.facebook.com/pages/PEREMPUAN-BERKALUNG-SORBAN/34484707706

Saya tidak boleh mengupas filem ini, kerana ia belum memasuki pawagam Malaysia. Insya-allah kalau diizinkan, mana tahu tahun depan ia akan ditayangkan di sini, nanti akan saya khabarkan di blog ini ya. Satu lagi, yang menarik mengenai poster filem ini ialah penggunaan warna putih dan hitam. Putih melambangkan muslimah dan masyarakat islam yang begitu suci di dalam filem ini dan warna hitam pulak yang diperagakan pada pelakon utamanya, memperjelaskan pula tentang kecelaruan pemikiran si wanita terhadap konsep islam dari pemahaman dan kaca matanya, kerana beliau menganggapkan islam menindas golongan wanita dan memperjuangkan golongan lelaki. Isu yang cukup sensitif barangkali, dan diharapkan ia dapat ditayangkan di sini. Apabila bercakap mengenai poster ini, teringat saya akan poster filem arahan Yasmin Ahmad, Muallaf... konsepnya sama sahaja dan kedua-dua filem ini bagi saya cukup tinggi pemikiran yang ingin dikupas oleh sutradaranya.

Menarik mengenai filem 'Perempuan Berkalung Sorban' ini adalah rakaman soundtracknya atau lagu temanya, kerana filem ini menggunakan suara emas, Diva Malaysia Datuk Siti Nurhaliza yang telah mencipta lagu yang berjudul 'Batasku Asaku @ Ketika Cinta' yang melodi dan lirinya sangat menyentuh jiwa, apatah lagi video klip ini sangat membantu atas promosi filem ini, yang saya rasakan akan seperti filem 'Ayat-Ayat Cinta'.. so kawan-kawan semua dan para blogger yang ku kasihi, dengarkan lagu tema untuk filem ini.... yang di nyanyikan oleh Diva no 1 di Malaysia...



Sedutan Dari Berita Indonesia...


Catat Ulasan

0 Ulasan