'The Reader'.. kisah cinta penuh tragik!!


Betulkah ada orang cakap 'The Reader', adalah sebuah filem lucah dan tidak sesuai untuk tontonan anak-anak remaja di bawah umur? Jawapan saya, YA.. iaitu untuk persoalan 'tidak sesuai untuk tontonan remaja di bawah umur' kerana kata sesetengah orang 'nanti mudah terpengaruh', tetapi bagi saya kebarangkalian untuk remaja itu terpengaruh adalah mudah, tetapi jika di kawal dengan perasaan dan keimanan, ia akan terkawal tetapi dalam kuantiti yang amat sedikit. Kerana dalam filem ini terdapat banyak adegan ranjang di antara Kate Winslet dan David Kross yang memegang watak sebagai Michael ( masa muda) yang jatuh cinta pada Hanna, lakonan Kate Winslet. Jika di andaikan ia karya lucah, saya tidak bersetuju kerana filem ini mempersoalkan hubungan kasih sayang yang sangat menyentuh perasaan antara Hanna dan Michael, daripada pertama kali mereka bertemu sehinggalah Hanna dipenjarakan dan meninggal dunia.



'The Reader' arahan Stephen Daldry, lakon layar oleh David Hare ini memaparkan jurang percintaan antara seorang pelajar, Michael ( David Kross) dan Hanna ( Kate Winslet) yang jatuh cinta antara satu sama lain, sehinggakan mewujudkan rasa seksual masing-masing. Adegan ranjang di perbanyakkan di dalam filem ini seolah-olah untuk menarik perhatian remaja menontonnya, tetapi bagi saya scene-scene tersebut sudah menjadi kebiasaan dalam mana-mana filem Hollywood sebelum ini. Jika industri filem Malaysia, membikin adegan seperti ini tentunya akan menjadi kecoh, huru-hara dan tidak tentu arah sehinggakan segenap lapisan masyarakat tidak keruan dan menjadikan 'kritikan dan hentaman' sebagai satu kerjaya untuk mencari simpati. Berbalik kepada 'The Reader', filem ini cukup menyentuh perasaan saya di kala perbicaraan Hanna yang di sabitkan kesalahan membunuh dengan 300 kes yang menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Betolak dari titik itulah, kehidupan Michael menjadi satu rahsia di mana dalam jangkamasa 20 tahun, beliau tidak pernahpun menziarahi Hanna dan hanya mengirimkan beberapa pita rakaman yang merakamkan bait-bait puisi yang menjadi titik mula perhubungan mereka di rumah Hanna. That's great!! dan very touching bro...., I'm sad... Adegan seterusnya, adalah klimaks kepada penceritaan filem ini di mana Michael buat kali terakhirnya bertemu dengan Hanna ( dalam usia Hanna yang sudah lanjut dan berkedut). Dari situlah, kelihatan di antara mereka 'masih ada lagi kasih sayang' dan 'impian untuk hidup bersama', tetapi apa yang dirancang berlaku sebaliknya?. Apakah yang berlaku? Mampukah mereka hidup seperti dahulu di waktu usia muda dan melakukan seks bersama?. jawapannya.. anda kena tonton filem ini sekarang... Justeru, The Reader bagi saya, sebuah filem tentang kasih sayang yang sangat tragik dan menyentuh perasaan... dan inilah filem yang berjaya membuatkan saya menangis... terus menangis.. apakah hubungan mereka masih ada di saat hanya tinggal memori yang tiada kesudahannya?. Anda kena tonton filem ini yang telah memenangi anugerah di Academy Awards 2009 baru-baru ini..



OSCAR 2009 CATEGORY WINNER
Best Actress , Kate Winslet


* Filem ini memaparkan Flashback yang terbaik antara tahun 1995 dan 1940an... Flashback itu tanpa disedari oleh penonton barangkali kerana filem ini bergerak secara sempurna dan saya dapat mengesannya sebagai flashback apabila scene terakhir iaitu masa penemuan mereka semula antara Michael dan Hanna di sebuah kantin iaitu dalam usia Hanna yang sudah lanjut.

p/s: Anda tidak mungkin dapat menyaksikan adegan ranjang di pawagam, ia cuma ada di dalam DVD sahaja yang telah berada di pasaran. Ops!! saya bukan nak promosi adegan tersebut, tapi filem ini wajib di tonton oleh anda semua, peminat filem... .. tonton the reader jangan sampai anda terkesima sudah okay!!! hehehe

trailer The Reader

Catat Ulasan

0 Ulasan