Festival Filem Di Malaysia... perlukan Jawatankuasa Khas!

*Konsep yang sering diimpikan kepada Penganjuran Anugerah di Malaysia*
Istana Budaya je boleh laksanakannya.

oleh: Amy Ikram

'Festival Filem Dokumentari, Festival Filem Pelajar, Festival Filem Kuala Lumpur, Festival Filem Malaysia, Anugerah Skrin dan sebagainya
', merupakan antara beberapa festival yang popular penganjurannya di Malaysia. Ini memperlihatkan kerancakkan dalam industri perfileman dan hiburan tempatan terutamanya dalam melahirkan generasi penggiat filem tidak kira karyawan muda mahupun professional. Saban tahun, penganjuran acara berprestij ini hanya terletak dalam tanggungjawab pihak tertentu terutamanya, Finas, Astro dan Media Prima amnya kerap menganjurkan program-program yang memartabatkan industri kreatif negara agar dapat bersaing dengan industri-industri lain agar penerapan nilai kreativiti berada dipuncak yang tertinggi dan disanjungi. Kekerapan aktiviti sebegitu perlu digalas oleh satu jawatankuasa induk khas yang wajar diwujudkan pihak Finas bagi menubuhkan satu kumpulan penggerak kepada sistem penganjuran dan penjurian sesuatu festival filem tempatan mahupun antarabangsa dalam lingkungan industri filem tempatan. Ini merujuk kepada satu kumpulan yang hanya menjurus kepada penganjuran festival filem, di mana kelompok ini perlu belajar daripada penganjuran festival filem antarabangsa dari seluruh dunia, dan membawakan perubahan itu kepada festival filem di Malaysia. Harus diingat bahawa, kumpulan jawatankuasa induk khas ini perlulah daya tugasannya hanya menjurus kepada kajian dan proses penganjuran festival filem di mana keseluruhan festival filem dan Anugerah di Malaysia adalah tanggungjawab jawatankuasa ini. Jika tidak, kehebatan sesebuah festival dan anugerah filem dan hiburan di Malaysia tidak mampu bersaing dengan festival filem antarabangsa.
*ruang pentas dan penonton... kan best kalau macam nie kan!'

Apabila memperkatakan tentang kehebatan dalam penganjuran sesebuah festival, perkara utama yang seringkali bermain di minda kita adalah kekangan masa dan bajet yang diperuntukkan. Di Malaysia, ramai pihak yang impikan acara yang gah seperti Hollywood, tetapi dari segi peruntukkan kita kekurangan bajet dan ada ketikanya bajet dipotong walaupun impian sesetengah daripada pelabur mahukan sesebuah festival seperti Cannes, tetapi bajet tidak ada. Dalam situasi ini, kita perlu lebih kreatif dalam memikirkan apakah yang perlu ada kepada penganjuran festival dan anugerah di Malaysia agar penganjuran untuk tahun akan datang dapat dianggap sebuah acara terbaik dan setanding dengan festival filem luar negara. Ingat, kita perlu belajar daripada yang terbaik agar festival kita tidak di anggap membosankan walaupun yang mengkritik itu adalah penonton tempatan. Walaubagaimanapun, jawatankuasa yang dicadangkan ini perlulah yang mahir dan tahu selok-belok penganjuran festival filem dan bukan satu kumpulan yang membuat semua kerja dalam satu masa. Ini boleh dilihat dalam mana-mana penganjuran festival sekalipun, di mana 'tugas dipejabat dia yang buat, semua kerja di buat, dan semua benda nak dibuatnya', maka untuk memberikan yang terbaik amatlah susah. Justeru, peranan yang lebih efisien lagi perlu difikirkan untuk kebaikan sistem penganjuran festival filem kita dan anugerah hiburan di Malaysia. Tepuk dada Tanya selera.
*ruang stage hadapan dan skrin belakang.. cukup memukau*

Festival Filem Malaysia Ke-22, kali ini di adakan di Kota Kinabalu, Sabah dan ia dipancarkan secara langsung ke rumah anda melalui RTM pada 8 Ogos 2009. FFM22 kali ini bermula pada 3 hingga 9 Ogos 2009, KK Sabah.

Catat Ulasan

0 Ulasan