Tidak menerima Skim Wajib Tayang FINAS.... Filem DUA ALAM di tunda tayangannya....

Filem 2 Alam arahan Ed Zarith dan Hairie Othman yang diterbitkan oleh Dr. Rozmey akan ditunda tayangannya pada 10 Jun 2010. Menurut produser popular ini di laman facebooknya, 2 Alam telah diluluskan tayangannya oleh Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPF) dengan klasifikasi tontonan 18 tahun ke atas. Filem yang bakal mencetuskan elemen dramatik ini sebenarnya dalam proses untuk mendapatkan hak tayangan di semua pawagam seluruh negara.

Jika di tinjau pada kebiasaannya, produser sesebuah filem akan memohon bantuan Skim Wajib Tayang FINAS bagi membolehkan filem terbitan mereka ditayangkan di pawagam. Ini sekaligus menyelamatkan sesebuah filem dari pelbagai masalah terutamanya dari segi mendapat persetujuan untuk tayangan di mana-mana panggung besar atau kecil yang berdaftar. Namun, produser 2 Alam, Dr. Rozmey menolak kemungkinan filemnya itu tidak akan gagal walaupun tidak menggunakan bantuan skim wajib tayang FINAS.

Dalam satu sidang akhbar yang dilakukan baru-baru ini, Timbalan Ketua Pengarah FINAS, Mohd Zulkifli Abdul Wahab menegaskan bahawa 'tidak menjadi kesalahan sekiranya Dr. Rozmey tidak mahu menggunakan saluran FINAS dalam bantuan Skim Wajib Tayang. Tetapi, Dr. Rozmey perlulah berurusan sendiri dari pelbagai segi dengan pemilik panggung di seluruh negara jika mahu menayangkan filem terbitannya. Pelbagai risiko perlu dihadapi sekiranya pemilik panggung menolak tayangannya'. Namun, skim wajib tayang FINAS ini merupakan saluran selamat bagi mana-mana produser filem yang mahu menayangkan filem mereka di pawagam tanpa sebarang kos kerugian jika kemungkinan yang tidak diingini berlaku.

info berkaitan Bantuan Skim Wajib Tayang FINAS.. sila klik sini.

p/s: Perlu diingatkan bahawa Skim Wajib Tayang bukannya pinjaman tetapi bantuan dari FINAS untuk meringankan beban produser filem yang mahu filem mereka ditayangkan dengan selamat. Jika tidak, mereka ( produser) perlu menabur kos tinggi untuk mendapatkan hak tayangan dalam satu jangka masa di pawagam.

Catat Ulasan

1 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Hi Amy Ikram.....My name is Azroy, live in the US for over 20 years. Only this year I came back to Spore to celebrate hari Raya. I did not celebrate Hari Raya for over 20 years whenI left Spore at 16th and never come home to visit family either because of my unusual life style.
I came across your short series article in one of the Malay megazine and was very excited to see that someone in Asia did what you did. All my life in the US , I was hoping to come across producer to do something what you did. I salute your guts and bravery of doing your series.
I live with my partner name Jonathan for over 10 years , he is a musician with the symphony and I am a realestate developer dealing with buying , selling and developing subdivision. We have a daughter age 2. We are very straight acting and makes alot of people wonder where ever we go....
Would like to meet you someday.....feel free to call me if you happen to be in the US.

Azroy Salim
azroyusa@hotmail.com

PS: Selamat Hari Raya