'Bersatukah kita.. atau menunggu durjana bakal tiba?


'Jujurkah kita hidup di muka bumi bernama Malaysia? Wajarkah kita mengakui dengan seluruh tubuh kita, bahawa apa yang kita nikmati sekarang adalah perjuangan dari nenek moyang kita. Tahukah apa yang kita kerjakan dalam hidup kita adalah nikmat pemberian tuhan yang perlu kita syukuri sebagai umat manusia khususnya beragama islam. Namun sebagai permulaannya, kita dapat saksikan sedikit demi sedikit kemusnahan ikatan sesama muslim atau masyarakat kesan daripada kemewahan yang kita kecapi setelah 54 tahun negara mencapai kemerdekaan. Kemerdekaan takkan datang bergolek tanpa usaha dan perjuangan bangsa terdahulu dalam mempertahankan kedaulatan dan semangat cintakan negara melebihi rasa cinta pada diri sendiri. Atas dasar logik akalnya, mereka memberontak mahu perubahan, dengan alasan 'ia tidak adil, tidak bersih dan tidak halal'. Biarkan mereka dengan perjuangan itu kerana negara kita negara demokrasi berparlimen. Tetapi, semangat itu tercabar malahan menjadi suatu perkara yang membimbangkan kita warganya. 9 Julai 2011, insiden yang cukup ditakuti.. bukan takutnya sistem pemerintahan kita dicabuli tetapi takut keamanan negara dimusnahkan oleh mereka yang sememangnya mahukan perubahan tanpa memikirkan kesan dan akibat. Benar kata mereka 'kita mahukan keadilan'.. tetapi keadilan bagaimanakah yang mereka mahu lagi?. Tidak cukupkah kita hidup boleh tersenyum, bergurau senda, bersiar-siar dan fitnah memfitnah... daripada negara lain yang ada ketika hidup terumbang ambing dan penuh dengan ketakutan. Kata teman di satu mimbar, 'rakyat hanya akan bersatu sekiranya negara dilanda malapetaka atau bencana alam yang hebat'. Memang benar.. Rakyat Malaysia akan bersatu padu tidak kira parti politik sekalipun, jika durjana dan malapetaka menimba. Tatkala perarakan jagung berwarna kuning mahu membersihkan negara, pihak media barat memanipulasikan keadaan mengatakan 'Malaysia tidak aman lagi', padahal kotak fikiran kita bercelaru memikirkan nasib dan kedaan negara kita jika dibiarkan begitu.
Memang bijak kata teman di mimbar itu, jika jagung sudah masak, benihnya mahu tumbuh kembali tetapi dengan cara yang berbeza. Apakah perbezaannya itu?. jadilah manusia yang bersyukur.. dan harus diingat bahawa 'jika Allah S.W.T tidak mengizinkannya, sampai kapanpun apa yang kita lakukan itu tidak direstui'. Wallahuallam


p/s: Apa yang pasti, perarakan jagung itu amat menyusahkan.. Ini hak aku.. korang tak setuju.. korang punya pasal!

Catat Ulasan

4 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
bn tak suka gay tauuuuu....
Tanpa Nama berkata…
sy setuju...dulu sy pun mcm tu,terpengaruh dgn semua ni tp skrg tidak lagi. sy menghargai keemanan, perpaduan dan rezeki ini.
Tanpa Nama berkata…
Pas pun tak suka gay! duh!
Tanpa Nama berkata…
amy ikram suka gay tak? tepuklah dada amy ;)