'BICARA MUSRAH - INDUSTRI SENI, HIBURAN DAN FILEM DI MALAYSIA' - ANJURAN DEWAN PEMUDA PAS PUSAT

AMPANG, 7 Mei - Dewan Pemuda Pas Pusat telah menganjurkan Bicara Musrah - Industri Seni, Hiburan dan Filem dalam Konteks Pemikiran Islam di Malaysia. Majlis dengan kerjasama Badan Bukan Kerajaan (NGO) memilih De Palma Hotel, Ampang sebagai platform bertemu secara langsung dengan mereka yang terlibat dalam dunia seni dan hiburan tempatan.

Menariknya, majlis yang dianjurkan semalam 6 Mei 2012, oleh Dewan Pemuda Pas ini sedikit sebanyak tidak menyentuh elemen politik langsung, sebaliknya hanya memberi fokus kepada topik khusus dalam 'Dunia Seni, Hiburan dan Filem di Malaysia'. Bicara ilmiah yang memberi penekanan kepada subjek 'hiburan' ini diadili oleh Ustaz Nasruddin Hassan ( Ketua Pemuda), Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz (Timbalan Ketua Pemuda) dan ramai lagi ini sebenarnya dengan satu tujuan iaitu 'mendekatkan golongan artis, pembikin hiburan, aktivis seni dan sebagainya dengan Dewan Pemuda sekaligus mengikat ikatan silaturrahim sesama islam sekaligus membincangkan hala tuju dunia seni, hiburan dan filem tempatan.

Penganjuran BICARA MUSRAH kali pertama ini kurang mendapat sambutan penggiat seni barangkali kurang promosi atau dedahan umum kepada mereka yang terlibat dalam dunia hiburan ; mungkin agak fobia dengan PAS atau takut PAS tidak boleh menerima 'dunia hiburan di Malaysia'. Tanggapan sebegitu perlu dilontar jauh kerana mereka (Dewan Pemuda Pas) begitu menghormati dunia seni dan hiburan di Malaysia. Cuma, ia perlu ditambah baik bukan menghalang, mengharamkan atau membubarkan sebagaimana persepi sesetengah rakyat Malaysia amnya.

Pendapat Ustaz Nasruddin dan Ustaz Nik membuktikan PAS bukan sebuah parti yang akan mengharamkan apa jua aktiviti seni, hiburan dan filem di Malaysia sekiranya mereka memerintah Malaysia suatu hari nanti. Jika Allah S.W.T memberikan kejayaan buat mereka, apa salahnya dan harus diingat penganjuran majlis ini langsung tidak ada kena mengena dengan Pilihan Raya atau Politik di Malaysia.

Tambahnya lagi, ISLAM tidak pernah mengharamkan apa jua aktiviti berkaitan Seni dan Hiburan, tetapi ia perlulah mengikut hukum syarak dan tidak melalaikan sehingga menjadikan seseorang manusia itu lupa akan pencipta-NYA. 'Niat dan Keinginan' seseorang itulah yang menjadikan bentuk hiburan dan seni itu haram hukumnya. Misalnya, 'seorang lelaki mengajak seorang perempuan untuk menonton wayang di panggung wayang. Niat pertama ialah 'aku nak raba la nak romen la'.. jadi niat sudah membuktikan ia ingin melakukan maksiat - jadi jatuh hukumnya berdosa. Jika niat sebaliknya mengatakan 'ia ingin menghiburkan hatinya, hati keluarganya, dan anak-anaknya', maka ia tidak berdosa. Ini membawa maksud 'adalah niat dan perbuatan' seseorang itulah menjadikan sesuatu benda itu haram atau tidak!.

Pawagam di Malaysia boleh diasingkan lelaki dan perempuan islam tanpa muhrim. Ini bagi mengelakkan berlakunya maksiat dalam panggung wayang. Ia boleh dilaksanakan dan tidak menjadi masalah untuk diikuti dan diwartakan sebagai satu undang undang baru 'ketika mahu menonton wayang'. Persoalan seterusnya barangkali membelenggu pemikiran anda bahawa 'apa pula signifikan kepada golongan sejenis (gay dan lesbian) dalam pawagam?. Jadi, saya tak nak simpulkan persoalan ini (kerana ia bergantung pada niat) . Anda perlu kemukakan pertanyaan ini kepada Dewan Pemuda Pas untuk acara sebegini akan datang.
Sesi BICARA MUSRAH ini sangat wajar dilakukan setiap bulan kerana pengisiannya berlandaskan ilmu pengetahuan yang sedikit sebanyak dapat membuka minda kita sebagai rakyat Malaysia yang beragama islam. 'Kosongkan minda anda dalam dunia politik sekejap' ketika anda menghadiri event seperti ini. Apa yang saya harapkan pada masa akan datang ialah DEWAN PEMUDA PAS dapat menganjurkan majlis ini lagi tapi memberi penekanan kepada para penerbit hiburan dan filem, blogger dan wartawan hiburan, dan mereka yang sememangnya suka berkongsi idea dan pemikiran untuk kebaikan kita bersama.

Jadikan 'Hari ini lebih baik dari hari hari sebelumnya'.. kerana apa yang kita lakukan mestilah dimulai dengan
kalimah BISMILLAH dan disudahi dengan ALHAMDULILLAH..

Wallahuallam.

p/s: Thanks yang sudi menjemput AMY IKRAM ke majlis itu. Alhamdulillah.
Majlis turut dihadiri AZWAN ANNUAR & WAN SHAHRUL AMRY
واللهاللم..

محمد اكرام @ عامي اكرام

Catat Ulasan

0 Ulasan