JABATAN IMEGRESEN MALAYSIA PERLU WUJUDKAN KEMUDAHAN ONLINE


Beberapa bulan lepas, aku berurusan dengan Jabatan Imegresen Malaysia melalui Bahagian Visa, Pas dan Permit. Tujuan aku ke sana adalah untuk memohon pas professional bagi membawa masuk tenaga krew dari luar negara untuk bekerja dalam Industri Filem dan Hiburan Tempatan. Bahagian ini menyelenggara semua kemudahan berkaitan visa, permit dan pas berkaitan warga asing yang bekerja di Malaysia. Bagi artis, pelakon atau sesiapa yang bukan warganegara Malaysia yang mahu bekerja di Malaysia khususnya dalam industri filem tempatan haruslah memohon visa dari Puspal di Bahagian Perlesenan Finas (Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia) sekaligus berurusan dengan Jabatan Imegresen Malaysia. Dalam situasi ini aku memilih untuk ke Putrajaya, Malaysia.

Setibanya di Tingkat 3 Bangunan Imegresen Putrajaya sekitar jam 9.30 pagi, aku lihat begitu ramai orang tidak kira warna kulit, agama, bangsa dan negara berpusu-pusu untuk mendapat khidmat yang terbaik di Bahagian Visa, Pas dan Permit tersebut. Aku ke situ mewakili Finas bersama-sama salah seorang krew dari Singapura untuk memohon kelulusan permit untuk membuat penggambaran di Malaysia. Alhamdulillah.. sekitar jam 4.30 petang, barulah selesai kesemua proses di bahagian tersebut. Bayangkan dari jam 9.30 pagi hingga 4.30 ke 5.00 petang, hanya kerana 'sehelai kertas' aku menunggu dan terus menunggu, akhirnya berjaya jua memperolehi pas tersebut.

Bukan mempersoalkan kredibiliti sistem perkhidmatan awam di Malaysia, tetapi apa yang aku harapkan ialah selepas ini akan ada urusan memohon pas tersebut dalam bentuk online. Dengan online iaitu (hanya satu klik), kita boleh berurusan samada di rumah, pejabat atau di mana jua kita berada, bukankah itu lagi menjimatkan masa, tenaga, minyak petrol dan sebagainya tanpa perlu menunggu hanya kerana 'satu kelulusan'. Kita boleh memohon online, dan akan datang berurusan di kaunter apabila sudah diluluskan atau bersedia untuk diambil apa yang kita hajati. Sistem seperti ini sudah pun ada di Singapura. Kenapa kita tidak mahu menjadikan sistem ONLINE antara sistem yang mempercepatkan segala urusan penting. Saya faham, tidak semua perkara boleh dilakukan secara ONLINE, tetapi kita boleh jadikannya sekiranya kena dengan caranya. Bayangkan untuk dapatkan 'sehelai kertas', kita perlu menunggu lebih kurang 6 jam ke atas?. Masa itu emas..

Jika ia menjadi realiti, saya percaya segala urusan akan menjadi mudah, cepat dan berkesan. Bukan semua orang suka menunggu terlalu lama, sila lihat urusan di bahagian perlesenan Finas. Dalam masa beberapa minit sahaja, permohonan anda akan diketahui samada lulus atau tak. Jika kita biarkan masa itu pergi begitu sahaja, masa yang terbuang boleh kita isikan dengan pelbagai perkara yang lagi menarik, bukankah begitu?. Wallahuallam.



Catat Ulasan

0 Ulasan