'Saya ada cipta lagu terbaru buat Siti Nurhaliza' - SM SALIM


Alunan merdu 'Pandang Pandang Jeling Jeling', nyanyian bersama Datuk Siti Nurhaliza pada tahun 2001 di Dewan Philharmonik Petronas, nyata menimbulkan suasana yang cukup hebat bagi pemilik nama Tan Sri SM Salim. Lagu ciptaan komposer S.Atan bersama Tan Sri SM Salim itu memberikan impak tersendiri pada kerjayanya malahan lagu tersebut menjadi siulan anak-anak muda dan peminat ketika itu. Kini, nama SM Salim terus menyepi dalam dunia muzik tempatan akibat kesihatannya yang tidak mengizinkan. 

Irama melayu klasik menjadi taruhan SM Salim di mana lagu-lagu nyanyiannya tetap segar diingatan dan seringkali diputarkan hanya di corong radio tertentu. Radio Klasik milik RTM Malaysia hanya memutarkan lagu-lagu berentak sedemikian, malahan radio tersebut merupakan radio paling ramai pendengar di Singapura ketika ini. Ketika tinjauan media baru-baru ini di teratak milik seniman tersohor itu, SM Salim rancak menyatakan hasratnya ingin kembali mewarnai industri muzik tempatan. Menurutnya, beliau ada mencipta lagu dan lirik terbaru khusus buat penyanyi no 1 Malaysia iaitu, Datuk Siti Nurhaliza. 'Mana tahu satu hari nanti lagu ini akan dinyanyikan oleh Siti', seloroh SM Salim dengan nada bersahaja tetapi dalam maksudnya. 

Walaupun hanya boleh berkerusi roda, SM Salim tetap mahu aktif kembali menyanyi seperti dahulu. Impian untuk menyanyikan semula lagu terbaru ciptaannya bersama Siti Nurhaliza mungkin akan jadi kenyataan sekiranya ada pihak sudi merealisasikan impiannya. Khabarnya, ada satu program sedang dirisik oleh pihak tertentu dalam membawa kegemilangan nama Tan Sri SM Salim sebagai pelopor lagu-lagu melayu lama yang sememangnya antara seni dan irama yang mungkin tidak akan pupus ditelan zaman. Moga nama SM Salim terus mekar di hati sebagai seorang penyanyi, bintang dan bakat terindah yang tiada pegantinya.

Pandang-Pandang Jelilng Jeling
Lagu: S.Atan  Lirik: SM Salim

Catat Ulasan

0 Ulasan