KUTIPAN FILEM MERUDUM JATUH .. SALAH SIAPA?


Salah siapa kalau kutipan sebuah filem itu jatuh merudum?. Nak salahkan Pengarah ke, Penerbit ke, atau Penonton?. Bagi aku, kalau corak dan acuan sesebuah karya itu tetap sama.. maka samalah jadinya. Terus terang aku cakap, dah lama aku tak nonton filem melayu di pawagam.. Paling last pun aku tengok filem KIL dan LARI aje.. Filem lain tak berjaya mencuri hati nan lara, walaupun dalam jiwa mahu nonton, tapi takut akan 'kecewa' dan gigit jari menyaksikan 'duit terbang melayang', melihatkan karya kita diperbodoh-bodohkan oleh penonton kita sendiri. 

Walaupun zaman sekarang medium teknologi begitu hebat, ada youtube, televisyen berbayar, astro first, ipad, iphone dan macam-macam, tetapi keperluan sinema di pawagam masih relevan. Peminat tegar sesebuah filem, tidak kisah melaburkan puluhan ringgit seminggu untuk menonton wayang di pawagam, tetapi 'berbaloi' kah mereka jika mereka menonton filem yang 'sama aje hidangannya'.. macam kita sarapan pagi.. jika asyik makan Nasi Lemak yang lemaknya tinggi dan setinggi Menara KLCC tu.. pasti bosan jugak.. Nak juga kita makan Spaghetti, SubWay, Pizza (tu makanan kegemaran Cik Juliana - hehe), dan sebagainya. Kan Kan?.

Dulu zaman wayang semua berpusu-pusu nak tengok wayang kat pawagam.. Tapi sekarang, mereka lebih suka download kat youtube, portal free download, Torrents dan macam-macam. Tak salah ke mereka buat keje part time tue?. Mencuri hak orang lain untuk dikongsi?. Cuba kalau mereka keje dapat gaji.. misalnya sebulan gaji RM 2000 dan gaji tue tiba-tiba dirampas dan dicuri? Amacam?. Suka tak?. Tak ke korang rasa penat nak mampos dan nk bunuh aje pencuri tue kan?. Tapi, negara kita ada undang-undang. Perogol Hak Cipta perlu disebat.. baru mereka tahu yang kerja mereka salah di sisi undang-undang. Begitu jugak dengan download lagu-lagu dalam format mp3 kat internet tue.

Ada yang cakap drama bersiri, telemovie dan telefilem yang disiarkan di kaca TV itu lagi hebat dari sesebuah filem yang tayang di pawagam. Itu kena tengok pada konsep filem yang korang tengok kat pawagam. Kan korang nak samakan pulak drama 'Sebenarnya Saya Isteri Dia' pulak dengan Filem 'World War Z' kat wayang tue.. Simpang!! (buat tangan tangan patah ala Ucop Wilcha). hahha. Memang aku akui, ada drama kita lagi hebat dari filem melayu kat wayang tue. Tapi kena tengok jenis filem la.. Kalau korang samakan filem Bunohan, Kil dan yang bagus mentalitinya dengan drama yang korang tengok tue kt TV.. apa kata korang berdiri kat cermin IKEA tue.. sila tengok diri sendiri.


Oh ya, bulan Ramadhan dah makin hampir, cuma bulan Julai 2013 ini, aku dikhabarkan hanya ada satu je filem tempatan kita akan mula ditayangkan di pawagam, start pada 25 Julai 2013 iaitu 'Misteri Bisikan Pontianak'. Filem ini diterbitkan oleh Genius Parade Sdn Bhd & RenBash.. Yang penting ia diarahkan oleh M.Subash. Kenal tak dengan M.Subash ini?. Kalau tak tahu tu atau tak pernah amik tahu tue (kalau korang bukan dari bidang filem- aku tak kisah).. Kalau keje kat dalam bidang ni tak tau.. aku rasa baik korang berhenti.. dan jadi Cleaner aje.. Tapi Cleaner pun ada yang kenal tau tak!. ahhaha. Oh Ya, M.Subash ni.. dah banyak arah filem, tapi filem-filem dia agak 'sesuatu' dan 'berbeza' dari filem-filem komersial lain. Aku paling suka filem Pensilnya dulu.. Tapi sekarang ini, dia akan muncul dengan filem seram terbaru 'Misteri Bisikan Pontianak'. Korang wajib tonton filem ini.. sebab M.Subash ini.. karya dia calang-calang tau tak!. 


Sebagai penutup bicara, aku harap sangat kutipan filem tempatan kita akan mula naik selepas ini.. Sebab bulan lepas, bulan Jun 2013, kutipan filem tempatan kita agak merudum dan jatuh tersangat-sangat teruk. Yang keje bidang nie pun tak nak tengok filem, support pun tak. Yang mereka tahu, nak tiket free?. Korang ingat ape?. Bikin Filem pakai air liur je ke tak de modal yang diusahakan?. By the way, aku nak sangat kutipan filem tempatan kita jadi macam filem seram komedi dari Thailand tajuk Pee Mak, yang sampai sekarang masih tayang dan full house, walaupun sudah sebulan lebih tayang di Malaysia sejak 6 Jun 2013. 

Ok.. selamat bekerja, Salam 1 Julai dan moga bulan ini kita mempunyai azam yang bagus dan lebih baik dari azam-azam kita bulan lepas.. 

Catat Ulasan

0 Ulasan