HAD KANDUNGAN MAMPU PACU EKONOMI INDUSTRI - KP FINAS


Ketua Pengarah FINAS, Dato’ Kamil Othman merakamkan penghargaan di atas pengumuman YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di atas peruntukan RM80 juta untuk merancakkan Industri Kreatif & Perfileman Melalui Film in Malaysia Incentive, Arts and Culture Revitalisation Agenda, Hab Content Creation FINAS di Sarawak & Sabah selain mewujudkan Jawatankuasa Pengamal Seni untuk merancakkan Sektor Kesenian dan Kebudayaan Negara. 

Menurut beliau, peranan strategik FINAS di dalam pembangunan transformasi industri akan terus diperkasakan melalui peruntukan tersebut dan ia mampu menjana ekonomi industri sebagai pelaburan jangka panjang dan kini ia bakal dinikmati karyawan industri di Sabah dan Sarawak melalui pembangunan hab oleh FINAS di Kota Kinabalu dan Santubong. Peranan hab ini akan mengalakkan pelaburan dan pembangunan industri kreatif dan menjana sosio ekonomi yang bakal dimanfaatkan di masa hadapan.


“Peranan FINAS melalui sokongan kerajaan dan Kementerian Komunikasi dan Multimedia terus mampan untuk memacu stimulus ekonomi jangka panjang dan menarik pelaburan asing dan domestik secara holistik melalui pelan pembangunan industri yang berdaya saing melalui kandungan berkualiti yang mampu dieksport ke peringkat global” ujarnya yang yakin dengan pemerkasaan pembangunan modal insan dan sistem pengurusan industri akan mendukung kepada usaha-usaha tersebut.

Sehubungan itu, mekanisme dan maklumat berkaitan peruntukan yang diumumumkan di Bajet 2017 akan sentiasa dimaklumkan dari masa ke semasa melalui perbincangan bersama YB Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Catat Ulasan

0 Ulasan