'WAJAH DALAM BINGKAI', FRAGMEN SINEMA DOKUMENTARI TEMPATAN.


Kejujuran pengkarya mendokumentasikan sesuatu sejarah atau fakta, boleh dilihat menerusi penghasilan beberapa buah dokumentari yang boleh disifatkan sebagai satu penerbitan yang cukup eksklusif. Dokumentari merupakan dokumen atau maklumat yang disalurkan kepada khalayak melalui medium penerbitan samada dalam bentuk filem atau digital, malahan dalam era globalisasi sekarang, penghasilannya lebih mudah, bahkan juga ia boleh didapati menerusi pembikinannya dalam bentuk mobile phone, dan sebagainya. 

Dato’ Dr Megat Al Imran Yassin, pensyarah kursus penerbitan dokumentari di Universiti Putra Malaysia, berpendapat, ‘Penerbitan dokumentari merupakan satu pembikinan yang mencabar minda kerana ia dihasilkan mengikut kreativiti pembikinnya, tanpa melupakan beberapa elemen fakta dan sejarah yang menjadi tunjang kepada perjalanan sesebuah cerita. Misalnya, dokumentari ‘Wajah Dalam Bingkai’ umpamanya yang di hasilkan dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS). Diterbitkan bertujuan bagi menggambarkan rentetan beberapa peristiwa penting ketika zaman awal pembikinan dokumentari pada era 60an melalui pembabitan Malayan Film Unit atau dikenali pada awal 80an sebagai Filem Negara Malaysia. 


Menerusi dokumentari ini, penonton di bawa menyelusuri beberapa peristiwa penting dari awal kewujudannya sehinggalah kepada pembikinan beberapa buah naskhah dokumentari yang kebanyakkannya menghiasi beberapa slot televisyen termasuk Majalah 3, Misteri Nusantara, program National Geographic, History Channel sehinggalah kepada kewujudan saluran GO Asean yang mengiktiraf dunia dokumentari dalam industri penerbitan dokumentari negara. 

Walaupun tidak sehebat industri perfileman tempatan, dunia penerbitan dokumentari sebenarnya satu bidang yang menyediakan peluang kerjaya yang cukup banyak. Penerbitan dokumentari di Malaysia bermula seawal era 60 an di mana penghasilannya lebih memberi fokus kepada aspek realiti dan elemen cerita tentang masyarakat, kehidupan alamnya mahupun yang memberi fokus pada gaya kehidupan masyarakat majmuknya. Ketika berucap di Majlis Apresiasi dan Sejarah Perkembangan Dokumentari Malaysia dan Tayangan Khas dokumentari Finas ‘Wajah Dalam Bingkai’, di Universiti Putra Malaysia (UPM) pada pagi Isnin, 28 November 2016, Dato’ Mohd Khusairi Abd. Talib, Pengerusi Finas menyatakan, ‘sesebuah dokumentari harus berlandaskan fakta sejarah yang benar dan sahih, di samping pembikinannya harus memberikan sesuatu kepada khalayak penonton bahkan penghasilannya harus menepati kehendak penyiar melalui jalan cerita yang diketengahkan. 


Penerbit atau pengkarya harus bijak dalam menyampaikan isi cerita melalui dokumentari yang diterbitkan. Sebagai contoh, penghasilan dokumentari ‘Wajah Dalam Bingkai’ yang disiarkan dalam acara ini sebenarnya menghuraikan suka duka di sebalik industri dokumentari tempatan yang bertapak di bawah nama Malayan Film Unit atau dikenali sebagai Filem Negara Malaysia dan kini sebagai Finas (Finas Petaling Jaya). Dokumentari berdurasi 45 minit itu cukup eksklusif di mana ia sedikit sebanyak membantu kita mengenali dalam memahami sektor kreatif negara merujuk kepada industri dokumentari . Tambahnya lagi, ‘dalam kerancakkan dunia zaman kini dengan pelbagai kemudahan teknologi berasaskan gajet, kita sebenarnya cuba melangkah ke era baharu iaitu dalam penerbitan produk yang lebih canggih, di mana hasilnya dapat ditonton di serata pelusuk dunia, dan diharapkan lebih banyak karya dokumentari hebat dapat dihasilkan oleh para karyawan kita, dan melalui Finas kita cuba merealisasikan impian segenap warga dokumentari yang ada melalui pelbagai bantuan termasuk kewangan yang disalurkan’, tegas Dato’ Mohd Khusairi menutup sesi pertemuan eksklusif dokumentari ini yang diadakan di Universiti Putra Malaysia.

Turut hadir bersama, YBhg. Dekan Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi UPM , Prof. Dr. Abdul Muati@ Zamri Ahmad, Ketua Jabatan Komunikasi Fakulti Bahasa Moden & Komunikasi UPM, Dr. Hamisah Hassan, Pengarah Dokumentari tempatan, Harun Rahman, pengkritik filem tempatan, Hassan Muthalib, Pengarah Bahagian Komersil FINAS, En Azmir Saifuddin Mutalib, para pensyarah, dan para pelajar . 

oleh: Amy Ikram © 2016 Semua Hak Cipta Penulisan Kreatif adalah terpelihara milik penulis. Sebarang cetakan semula dalam apa jua platform sekalipun tanpa kebenaran penulis adalah dilarang. 

Catat Ulasan

0 Ulasan