FRAGMEN: BUSANA KLASIK AIDILFITRI

Salikin Sidek antara figura tersohor dalam industri fesyen tempatan yang banyak menghasilkan rekaan tradisi khususnya bagi masyarakat melayu. Sempena Aidilfitri, saya berkesempatan menemubual Salikin menerusi slot Fragmen bagi produksi youtube Finas Malaysia. Dalam sesi rakaman yang berlangsung selama 5 jam itu, Salikin Sidek berkongsi sesuatu yang menarik mengenai 'kepentingan busana tradisi' yang lebih menjurus kepada rekaan, jahitan, dan jenis fabrik yang digunakan. Menurut Salikin, kualiti dari segi rekaan bukan sahaja dapat dilihat dari segi jenis fabrik yang digunapakai, tetapi ia bergantung kepada bagaimana sesuatu rekaan itu dijahit malahan kepuasan pelanggan adalah jaminan utama Salikin dalam memastikan setiap rekaan yang dihasilkan menepati citarasa malahan beliau antara pereka busana tersohor yang seringkali mendapat perhatian beberapa tetamu eksklusif dan selebriti tanah air. 

Jenama Salikin seringkali dikatakan agak mahal bagi sesetengah golongan, dan ada yang beranggapan hanya golongan ' have-have' sahaja boleh menggayakannya. Tetapi bagi saya, mahal atau murah bukan ukuran tetapi kualiti sesuatu pakaian haruslah dititiberatkan oleh setiap pereka. Sekiranya ia murah sekalipun tetapi ia tidak tahan lama, amat merugikan kita sebagai pembeli. Terpulang bagi kita sebagai pengguna samada mahukan yang mahal atau murah. Ia bergantung kepada nilai poket dan bajet yang dimiliki. Tepuk dada tanya selera.


Sebagai pereka busana, Salikin Sidek yang berkecimpung hampir 40 tahun dalam industri fesyen sejak 1982 boleh dianggap sebagai masterpiece dalam dunia fesyen tempatan, malahan setiap karya  dihasilkannya adalah legasi kepada masa depan yang mungkin akan menjadi karya agung sepanjang zaman. Walaupun kita mempunyai ramai pereka fesyen atau busana baharu, tetapi jenama Salikin Sidek adalah masih relevan kepada peminat fesyen tanah air.

oleh: Amy Ikram. 
amyikram.blog@gmail.com

Tonton Temubual Salikin Sidek
mengenai BUSANA KLASIK AIDILFITRI



Catat Ulasan

0 Ulasan