Cerita tentang Yasmin Ahmad!!!... mesti baca!!!


Catatan Sebuah Kenangan...

Salam...

Menonton semula filem Yasmin Ahmad mengingatkan saya pada pertemuan pertama dan terakhir dengan beliau di Cathay Cineplexes, The Curve Damansara dan di Pawagam Mini P.Ramlee, Finas. Kedua-dua pertemuan ini adalah cuma satu mengenai 'Talentime', iaitu semasa tayangan perdana dan diskusi filem tersebut. Jangkamasa perkenalan kami tidak jauh cuma dalam anggaran 3 bulan dan selepas itu tanggal 25 Julai 2009, dunia dan Industri Filem tergempar seketika dengan berita pemergian 'Allahyarham Yasmin Ahmad' akibat serangan angin ahmar atau strok. Berita tersebut mengejutkan saya dan rakan blogger serta karyawan filem yang lain. Rata-rata tidak mempercayainya. Ketika itu, saya mendapat banyak panggilan dari rakan-rakan untuk memastikan kesahihan berita tersebut. Saya kaku seketika dan jari jemari mula mendail beberapa nombor.. 'Pak Hassan Muthalib' dan 'Osman Ali' antara panggilan telefon yang saya buat. Jawapan dari Pak Hassan amat menyedihkan di mana memang benar arwah pergi menemui illahi pada jam 11.30 malam, 25 Julai 2009, satu tarikh keramat yang akan diingati sepanjang zaman.

Keesokan harinya, saya gagahi jua untuk pergi menziarahi pusara arwah yang terletak di Subang Jaya, Selangor. Walaupun tiba lewat pukul 3.00 petang di tapak perkuburan, sempat jua menemui permata hati Yasmin, Mak Inom dan Pak Atan. Mereka nampak sedih dan ini realiti. Pak Atan menceritakan serba sedikit mengenai peribadi Yasmin. Saya mengkaguminya. Dari luar begitu ramai kenalan, dan peminat Yasmin yang terdiri daripada pelbagai kaum membanjiri pusara arwah seolah-olah tidak mahu melepaskannya pergi. Mereka perlu menerima kenyataan bahawa Permata Industri Filem pergi menemui Illahi, tuhan semesta alam. Beberapa hari kemudian, akhbar Kosmo membuat kejutan pula mengenai sejarah hidup Yasmin yang akhirnya menimbulkan kontroversi, sehingga ia mendapat perhatian Datin Marina Mahathir. Rata-rata dari mereka memboikot akhbar itu dan reaksi Mak Inom mahu menyaman akhbar tersebut kerana cuba menjatuhkan reputasi Yasmin Ahmad. Sehingga kini, isu itu diam seketika. 'Biarlah yang lepas jangan cuba mengungkitnya', suara hati saya.

Seminggu pemergian Yasmin ke rahmatullah, dan FFM22 menuju ke garis kemuncaknya. Saya di beritahu penganjur bahawa 'Tribute Video for Yasmin Ahmad' perlu dihasilkan sebagai tanda penghormatan dan ingatan warga industri melalui FINAS buat kerjaya Yasmin. Saya menggalas tanggungjawab itu. Dalam tempoh seminggu sebelum FFM22, saya bersama team saya cuba menghubungi Pete Teo ( untuk memohon kebenaran menggunakan lagu Pergi, nyanyian Aizat) dalam video tersebut. Kata Pete.. okay!!. Lepas itu, saya menghubungi Adibah Noor untuk memohon sumbangan suaranya dalam video tribute to Yasmin Ahmad, yang saya menulis skrip suara latarnya.. Sungguh syahdu kata seorang kenalan apabila menyaksikan tribute video itu di malam Anugerah FFM22 secara langsung di kaca tv dari KK, Sabah. Saya tersenyum seketika. Alhamdulillah... Mungkin ada di antara anda tidak mengetahuinya bahawa saya ingin menggunakan suara 'Sharifah Armani' dalam v.o itu.. tapi kata Puan Fatimah Abu Bakar 'Nani ada shooting.. jadi Pn Fatimah mencadangkan agar Kak Deeba sahaja yang menggantikannya'. Cepat-cepatlah saya menelefon Kak Deeba.. dan dia datang seperti yang dijanjikan.. Adibah Noor menangis membaca nukilan hati saya untuk suara latar tribute video itu.. hurmmm.. Sampai sekarang saya cuba download masuk ke Yotube tak dapat-dapat!!.


Yasmin Ahmad Films Book!!!.. Suatu Catatan yang perlu di miliki!!!


Tanggal 18 November 2009 di Sunway University College, Subang ,Selangor dilancarkan buku Yasmin Ahmads Films oleh Amir Muhammad. Walaupun dalam kejernihan hujan dan kekaburan waktu dan cuaca, saya hadirinya walaupun lewat sejam akibat kesesakan lalu lintas. Buku yang berharga RM30.00 ini berjaya saya miliki seperti yang diidamkan. Membaca catatan Amir Muhammad ini seolah-olah suatu catatan peribadi yang amat menyentuh perasaan bagi sesiapa yang mula membacanya. Kata Amir, 'Malay Version untuk buku ini akan dipasarkan tidak lama lagi, mungkin March 2010'. Ia berita yang akan menggembirakan terutamanya anda yang tidak suka membaca buku bahasa English.. hahaha. Nantikan sahaja edisi malay buku ini, yang tentu juga saya akan mendapatkannya.

Namun ketika ini, di mana jua saya berada, tetap saya membawa dan membaca Yasmin Ahmads Films.. ia seolah-olah buku teks yang tidak akan boleh dipisahkan dari genggaman saya. Mungkin juga anda yang sudah mendapatkan buku ini. Kata teman media 'kau fanatik Yasmin!!' dan ada juga yang menyanggah 'sudah-sudahlah.. yang dah tak ada..'. Memang betul.. tetapi bagi saya, 'itu hak saya, dan pada yang tak suka.. jangan cuba menyibuk!!'..

Bagi anda yang sudah mendapatkan buku ini tentu tahu kenapa Amir Muhammad menggunakan J'Co Green Donut sebagai covernya. Tahu kenapa?. Sebabnya adalah.... kerna la beli buku ini.. hahaha.






Simbol dan 'love' dalam Filem Yasmin Ahmad...

In the name of God, the Most Gracious and Most Merciful...

Jika diperhatikan pada keseluruhan filem-filem arahan Yasmin Ahmad, simbol (seperti di atas) kerap kali muncul sebelum filemnya bermula. Simbol ini menerangkan kepada kita bahawa 'sebelum memulakan sesuatu pekerjaan , perlulah didahulukan dengan niat yang ikhlas agar segala perbuatan kita direstuinya, yakni kebesaran maha pencipta'. Perbuatan ini merupakan pegangan setiap umat manusia di muka bumi terutamanya yang beragama islam. Dalam perkara ini, Allahyarham Yasmin Ahmad tidak pernah lupa akan siapa penciptanya. Sebab itulah, filem-filem arahannya amat berbeza dengan filem tempatan yang lain, terutamanya dari segi olahan penceritaan dan gaya pengarahannya. Filem Yasmin akan bermula dengan kalimah 'Bismillah' yang bermaksud 'Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani'. Kalimah ini bukanlah sengaja diletakkan oleh Yasmin di dalam filem-filemnya, tetapi baginya Kalimah itu perlu diucapkan oleh kita umat islam apabila memulakan sesuatu perkara atau pekerjaan agar direstuinya. Namun begitu, cuma di dalam filem Talentime, Yasmin mengadaptasikan ia di dalam bahasa Tamil, yang maksudnya agak sama dengan konsep dan definisi 'bismillah'.

Percaya atau tidak, kesemua filem Yasmin Ahmad bermain dgn isu kasih sayang atau 'love'. Isu ini merupakan keperluan sejagat bagi setiap manusia yang hidup, tidak kira 'jenis agama yang dianuti, jantina samada(lelaki, perempuan, khunsa, pondan), kepercayaan, budaya dan warna kulit. Keperluan ini sememangnya akan dirasai oleh setiap manusia dan sebab itulah kesemua filem Yasmin Ahmad lebih menjurus kepada elemen kasih sayang di mana setiap filemnya adalah berbeza mengikut tajuk dan naratifnya. Jika dilihat kepada filem Rabun, Yasmin cuba membawa kita kepada kisah hidup ibu dan bapanya yang diwakili watak 'Mak Inom dan Pak Atan'. Gambaran kasih sayang dalam Rabun agak sensitif dari kaca mata penonton melayu beragama islam kerana Yasmin menggambarkan 'kisah cinta golongan tua' melalui adegan mandi bersama (bermain buih) di luar halaman rumah hanya berkemban telah mengundang kontroversi dikalangan penonton dan pengkritik filem. Begitu juga dalam Sepet dan Gubra. Kedua-dua filem ini memberikan kontroversi yang maha dasyat di mana kisah cinta berlainan agama dan budaya antara Jason dan Orked menjadi topik perbualan hangat dikalangan masyarakat Malaysia terutamanya yang agak kaku dalam penerimaan kisah hubungan berlainan kaum ini. Gubra diperdebatkan di dada-dada akhbar dan di forum-forum di kaca tv seperti Fenomena Seni kerana Yasmin memaparkan kisah hubungan antara pelacur dan keluarga alim (ustaz / bilal ) yang tinggal bersebelahan, yakni jiran tetangga, sedangkan pelacur itu adalah kesalahan yang dilaknati agama. Ia juga memaparkan aksi tok bilal menyentuh anjing dan adegan di hospital yang menampakkan punggung pesakit, sehinggakan Yasmin Ahmad digelar 'Pencemar budaya'.

Bukan itu sahaja, filem Mukhsin umpamanya memaparkan kisah cinta antara dua kanak-kanak yang masih mentah, Talentime juga dilihat sebuah kisah cinta seorang lelaki India yang bisu dengan seorang perempuan melayu, Melur di mana mereka dilihat tidur bersama sambil tangan antara kedua-duanya cuba menggapai antara satu sama lain, tetapi itu cuma angan kosong yang bisa mungkin atau ya menjadi realiti. Namun begitu, filem Muallaf yang ditunda tayangannya beberapa kali bukan sebab LPF, akan ditayangkan di Malaysia secara rasmi mulai 24 Disember 2009, merupakan karya kelima terakhir sebelum Talentime. Filem yang dikontroversikan oleh segelintir penggiat agama ini cuba mengheret Muallaf sebagai filem yang mendedahkan reputasi negatif tentang agama, tetapi jika ditonton secara positifnya, Muallaf cuba menyelongkar sisi kehidupan sebuah golongan atau kelompok masyarakat yang ada di Malaysia berkaitan soal kecelaruan dari segi agama dan kepercayaan. Justeru, semua hanya tinggal kenangan kerana karya Yasmin bisa mungkin diteruskan oleh orang lain kerana Yasmin terlalu istimewa antara pengarah filem lain dalam soal penyampaian dan naratif ceritanya. Ingatlah bahawa 'pemergiannya merupakan satu kehilangan besar buat negara (Malaysia), kerana beliau telah membuka mata kita pada erti sebenar perfileman. Bagaimana seni, penceritaan dan aspek komersial boleh bergabung menjadi satu. Akhir kata, sedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarham Yasmin Ahmad yang sudah pergi meninggalkan kita lima bulan yang lalu.. Al-Fatihah moga rohnya dicucuri rahmat.. Amin

**terima kasih buat Bukan Sepet kerana mencetuskan tagline buat Yasmin Ahmad yang cukup bermakna ini untuk saya letakkan dalam blog saya**

p/s: Antara 'Rabun, Sepet, Gubra, Mukhsin, Muallaf dan Talentime', manakah satu filem yang anda gemari dan meninggalkan kesan yang mendalam pada anda, penonton dan peminat filem?.


Info
Allahyarham Yasmin Ahmad suka makan J-CO Donut warna hijau!!..

Catat Ulasan

2 Ulasan

Sicreci berkata…
+Talentime, kerana filem itu benar2 mengambarkan masyarakat Malaysia. Yasmin pernah bilang, bahawa filem dia engak ingin menyatakan keharmonian antara manusia, bahkan ingin menyampaikan mesej kemanusiaan. Dan bnr katanya, bahawa saja kita mula tgk filem itu, akan kita lupa bhw kita adalah kaum berbeza, tetapi satu-satunya rakyat Malaysia.
ranjau hidup berkata…
Assalamualaikum, salam sejahtera, saya student di universiti Malaysia Sarawak. Saya ingin bertanya, saya mahu menghubungi Low Soon Keong DOP filem arahan Yasmin Ahmad. macam mana saya boleh hubunginya?..