Teater EXPERIMEN TANDA dibatalkan!!

Terfikir sejenak saya apabila membaca posting yang dilakukan oleh pelakon filem, teater dan drama, Zahiril Adzim menerusi blognya 'untuk kawan-kawan yang kita suka', memaklumkan bahawa teater EXPERIMEN TANDA yang kini dipentaskan di ASWARA terpaksa dibatalkan atas sebab-sebab yang tidak diingini. Menurut Zahiril dalam blognya, beliau amat tidak berpuas hati kerana tidak dimaklumkan secara jelas oleh pihak penganjur tentang pembatalan teater yang khabarnya mendapat sambutan yang amat menggalakkan itu. Justeru, mungkin Ajami Hashim, penulis blog popular boleh menjelaskan isi dan kandungan teater ini.. kenapa dan mengapa ia tidak dibenarkan dipentaskan di Aswara?. Apakah ada unsur dan elemen seksual yang melampau?. Tepuk dada tanya selera.

p/s: saya no komen sebab saya belum berkesempatan untuk menonton teater ini..

Catat Ulasan

2 Ulasan

Nam Ron berkata…
adegan selama 30 saat di mana para pelakon seramai 21 orang berpakaian lengkap melakukan gesture dan gerakan bagi menunjukan situasi pesta seks sebagai gambaran tanda akhir zaman (petikan hadis) yang menyebut "apabila manusia melakukan hubungan jenis seperti binatang". Apakah itu yang dimaksudkan adegan seks melampau?
Amy Ikram berkata…
Salam Nam Ron..

Saya belum menonton teater itu lagi.. Insya allah akan saya tonton jika ia kembali dipentaskan di tempat baru nanti..

kepada yang mengharamkan teater itu tidak nampak mesej yang cuba disampaikan.. inilah terjadi apabila teater dipolitikkan atau pendidikan seni, filem atau teater cuba nak di hipokritkan..

thank's Nam Ron