'Muzikal Broadway .. Muzikal The Secret Life Of Nora'!

Assalamualaikum..

Antara penyebab utama yang membuatkan aku tertarik untuk menonton teater muzikal 'The Secret Life Of Nora' ini adalah sebab klip muzik 'Siapa Dia', yang dinyanyikan Bintang Broadway Malaysia, Datin Seri Tiara Jacquelina. Lagu ciptaan Yusoff Rahman itu merupakan lagu asal yang dinyanyikan Zainab Majid, penyanyi wanita Malaysia era 60 / 70-an. Lagu ini juga pernah dinyanyikan Adibah Noor yang dimuatkan dalam Album Adibah Noor berjudul Teman, sekitar tahun 2009. Apabila diberi nafas baru oleh komposer Onn San dan Alfian Sa'at khususnya untuk muzikal 'The Secret Life Of Nora', 'Siapa Dia' nyata membuka dimensi baru dalam dunia muzik tempatan. Penyampaian Tiara menerusi Siapa Dia, menjadikan teater Nora ini antara khazanah berharga selepas filem hitam putih, Nora Zain - Agen Wanita 001, lakonan Saadiah, Sarimah, Aziz Jaafar dan Nordin Ahmad.
'The Secret Life Of Nora', adaptasi terkini era 2011 oleh Datin Seri Tiara Jacquelina, merupakan karya broadway cara Malaysia, tulisan Mamat Khalid. Teater yang menampilkan Tiara Jacquelina, Ryan Silverman, Adibah Noor, Aznil Hj Nawawi dan ramai lagi itu merupakan sebuah karya arahan Steven Dexter. Ia mengisahkan ... ( nak tahu sinopsis teater ini.. klik sini ) - anda boleh tahu teater ini berkisar tentang apa.

Walaupun ada di antara mereka mengatakan teater ini agak bosan ( ada part yang boring dan ada jugak part yang happy go lucky), tapi bagi saya teater ini cukup menghiburkan. Alunan muzik dan rentak melodi serta gaya persembahan muzikal 'The Secret Life Of Nora' ini sedikit sebanyak dipengaruhi teater broadway antarabangsa ( ye la pengarah dia kan pengarah teater Peter Pan, The King and I, The Sound Of Music, Fried Rice Paradise, dan banyak lagi). Penampilan Ryan Silverman, nyata meletakkan The Secret Life Of Nora, antara teater wajib tonton Oktober 2011.

Dari aspek Rekaan Busana, Pentas dan Lakonan, teater Nora ini menyajikan sebuah persembahan berwarna warni ( colour of paradise - gue yang kasi nama ini) dan ia cukup hebat, gah dan menarik. Tapi dari sudut isi kandungan dan plot penceritaan teater ini, agak mendatar ; tapi cukup menghiburkan. Kemunculan pelakon Adibah Noor, nyata menyuntik elemen humor pada sesetengah babak dalam teater Nora ini. Jika anda mahu tahu kesudahan teater ini, apa kata dapatkan tiket anda sekarang, sebelum ia kehabisan stok!.
Kiranya tak sia-sialah aku memiliki CD Soundrack ( Original Cast Recording) untuk teater The Secret Life Of Nora. CD ini hanya dijual dikaunter hadapan pintu masuk Panggung Sari, Istana Budaya. Sorry bro.. no burn my CD ( bagi yang hobinya suka copy & burn CD aku tue) - kalau nak beli ar.. faham?
Oh ya, kalian mesti nak tahu kenapa tetibe je aku nak tonton teater ini semalam, Sabtu 3.00 petang?. Jawapannya, aku dapat complimentary tix by Adibah Noor. Thank's give me gud seating beb! dekat stage hadapan ooo gue dapat!. Bagi anda yang aku tak jemput tu.. jangan la merajuk okay! Gue bukan taukeh panggung okay!. Gue datang only for limited seating. Insya-allah next time gua ajak lu pulak ya..
Bagi yang dok fikir berkali-kali samada nak ke tak tengok teater ini, pergi aje.. pedulikan komen orang sebab gue percaya only my eyes bukannya pendapat orang. Sebab lain orang lain la citarasa. Apa yang pasti, album soundrack teater ini memang hebat!..

Sabor je lah.. - gue curi tagline Mr Sabor Mr Azwan hehehe

'SIAPA DIA' - original perform by ZAINAB MAJID

SIAPA DIA - perform by ADIBAH NOOR

'SIAPA DIA' perform by Tiara Jacquelina for The Secret Life Of Nora

p/s: Don't miss it!

Catat Ulasan

0 Ulasan