LEGASI FESTIVAL FILEM MALAYSIA (FFM)


Penganjuran FFM25 oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dilihat satu anjakan pradigma bagi membentuk sebuah sinema yang benar-benar diiktiraf. Kemenangan BUNOHAN dan SONGLAP antara penanda aras bagi sinema tempatan yang mula beralih arah walaupun ia telah lama wujud dan bertapak sejak zaman kegemilangan Allahyarham Yasmin Ahmad. Selepas legasi Yasmin ditinggalkan sekian lama, kita masih mencari karya yang benar-benar boleh di zahirkan sebagai karya 'filem'. Memang banyak karya, tetapi untuk mencari yang ber'kualiti' dari segi pemikiran dan falsafah adalah suatu cabaran buat pembikin filem kita.

FFM24 menolak karya ...Dalam Botol arahan Khir Rahman kerana isu yang ditampilkan oleh produsernya, Raja Azmi iaitu 'homoseksual', walaupun filem ini layak menggondol Cerita Asal Terbaik, tetapi tidak. ... Dalam Botol mempunyai banyak elemen subtext, bahasa filem, plot dan naratif penceritaan tetapi bagi juri, mereka takut untuk mengisytiharkan ia sebagai naskhah yang baik. Namun, kesengsaraan FFM terubat apabila Finas mengambil alih penganjuran FFM dengan membawa legasi baru kepada sistem penjurian dalam FFM25. BUNOHAN sebagai Filem Terbaik, Cerita Asal Terbaik, Lakon Layar Terbaik, Pengarah Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik, Skor Muzik Asal Terbaik, Penataan Bunyi dan Penataan Seni Terbaik. Kemenangan BUNOHAN sememangnya layak begitu juga dengan Songlap.


Berakhirnya FFM25 bukan bermakna perjuangan anak-anak seni, penggiat filem tempatan, pengarah dan produser filem terhenti setakat itu saja, tetapi perjuangan mereka dan kita perlu diteruskan bagi membawa sinema tempatan  ke peringkat yang lebih global. Isu penganjuran FFM seringkali diperdebatkan di media massa, sehingga tarikh penganjurannya dipertikaikan dan menjadi tanda tanya. Dalam situasi ini, pihak Finas amnya, selaku penganjur utama wajar berfikir jauh ke hadapan dalam soal penganjuran acara berprestij ini. Tarikh penganjuran FFM perlu ditetapkan pada satu tarikh yang diputuskan. Misalnya, 2 Mac ; bermakna setiap 2 Mac adalah tarikh penganjuran Festival Filem Malaysia. Jika tarikh ini ditetapkan, saya percaya semua pihak akan membuat persiapan secukupnya bagi menyambut malam kegemilangan FFM ini. Jika tidak, kita pasti melihat satu lagi tragedi 'tarik tali' akan berulang antara semua persatuan khususnya dalam soal penganjuran Festival Filem Malaysia. Namun, apa yang dimaklumkan pada saya bahawa penganjuran FFM kali ini sedikit terlewat kerana tarikhnya bertukar dan mesti mendapat persetujuan semua pihak!. Bukannya saya menuding jari pada Finas tetapi saya mengharapkan agar penganjuran FFM setiap tahun mesti memutuskan satu tarikh khas dimana tarikh inilah yang wajar diikuti semua pihak dalam penganjuran FFM ataupun Festival Filem Malaysia.

Malam FFM25 nampak gah di mata penonton dan penggiat filem tempatan, tetapi bagi saya, kami merasakan FFM perlu dibaiki dari setahun ke setahun agar ia tampak cukup ekslusif sebagai sebuah festival yang mengiktiraf hasil karya anak-anak seni dan penggiat filem tempatan. Saya cukup menginginkan agar FFM ini khususnya FFM26 dan seterusnya menggunakan teknologi 'prompter' tanpa menggunakan 'que card' lagi kerana bagi saya 'prompter' itu akan menjadikan penganjuran FFM khususnya malam anugerah nampak tersusun dengan 'penyampai anugerah, pengacara atau tetamu vvip' tidak lagi membawa skrip atau sebagainya untuk berucap. Jadi, kita perlu menjadikan Academy Awards atau OSCAR sebagai contoh terbaik untuk menjadikan FFM sebagai antara yang terbaik dalam mana-mana festival yang pernah diadakan di Malaysia ini. Namun, satu lagi yang harus ditekankan ialah pengacaranya. Biar seorang pengacara sahaja yang mengemudi Malam Anugerah FFM ini walaupun penyampainya banyak atau sebagainya.


'Merayakan Perak Mengilhamkan Emas', antara tagline utama FFM25 ini. Ia menunjukkan betapa tingginya darjat sesebuah filem yang dipertandingkan. Namun, dalam situasi ini saya cukup mengharapkan agar FFM26 yang akan datang, kita pilih destinasi terbaik untuk menganjurkan FFM ini. Jangan kita adakan lagi di Mall atau Shopping Complex (untuk Malam Perlancaran / Anugerah Cipta) kerana 'bayangkan orang ramai lalu lalang tengah shopping, kita boleh beri 'award' kat bawah'. Mana Martabat industri filem tempatan kita? Adakah martabatnya di dalam pasaraya?. Jangan kita memberikan alasan kerana kita nak 'adakan Tayangan Perdana'!. Bukankah kita boleh buat ditempat yang lain, misalnya di Grand Ballroom Hotel atau sebagainya. Tayangan Perdana itu kita boleh buat di hari selepas Perlancaran atau hari keesokkan harinya di panggung wayang terpilih. Namun, kerancakkan Industri Filem Malaysia boleh kita lihat dengan bertambahnya kuantiti filem yang mula membanjiri sinema kita, Apakah kita sudah bersedia untuk membawa sekali lagi perubahan dalam penganjuran FFM26 yang akan datang?. Tepuk dada tanya selera. wallahuallam.

Nota: Artikel ini dicetuskan bertujuan untuk kita memantapkan lagi penganjuran FFM, bukan bertujuan utk mengutuk mana mana pihak!.  Harap maklum!.

Catat Ulasan

0 Ulasan