KARTINA DAHARI DALAM KENANGAN


Walaupun aku bukan hidup sezaman dengan penyanyi ini, namun ku dapat rasakan bahawa beliau pasti cukup popular pada era 60-an hingga 80-an. Kartina Dahari, penyanyi kelahiran Singapura berusia 73 tahun, menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Mount Elizabeth, Singapura kerana sakit barah pada 30 April 2014 jam 6.00 petang. Walaupun sudah 2 hari beliau pergi meninggalkan kita, namun ku dapat rasakan kita benar-benar kehilangan penyanyi ini. 'Sayang Di Sayang' asalnya lagu nyanyian penyanyi klasik, Rubiah dalam filem 'Rachun Dunia' yang dihasilkan pada tahun 1949, dinyanyikan semula oleh Kartina Dahari menerusi versi Keronchong pada awal 70-an. Kemudian, lagu itu dinyanyikan oleh Datin Rafeah Buang dan Ning Baizura. 

'Angin Menderu' sebuah filem dokumentari arahan Hasnul Rahmat, telah menggunakan lagu tersebut sebagai lagu tema. Kelunakan vokal Kartina Dahari mengalunkan pelbagai lagu, antaranya 'Jangan Di Tanya, Sejak Kita Berpisah, Dari Hati Ke Hati, Budi Setahun Segunung Intan bersama Datuk Ahmad Jais selain 'Sayang Di Sayang' telah membuatkan aku jatuh cinta dengan lagu-lagu nyanyian Kartina Dahari. Sehingga kini, aku masih mencari album Memori Hit Kartina Dahari.. Tak Jumpa-Jumpa. Hari itu jumpa tapi tak beli.. Bila di cari, tak jumpa pulak. 

Antara penyanyi veteran sezaman Kartina Dahari yang masih tahan vokalnya sehingga ke hari ini adalah Datin Paduka Julie Sudiro dan Datuk Sharifah Aini. Jika tak percaya, panggillah Julie Sudiro buat show. Pasti meremang bulu roma anda.


Sedekahkan AL FATIHAH buat Kartina Dahari.. Moga rohnya ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan takwa di sisi-NYA. 

Catat Ulasan

0 Ulasan