'KITALAH BINTANG', DI MALAM PERASMIAN FFM27..


Alhamdulillah, akhirnya selesai jua Malam Perasmian FFM27. Malam penanda aras sebelum malam kemuncak FFM27 itu selamat diadakan dengan jayanya di Symphony Lake Suite @KLCC, Kuala Lumpur, Malaysia pada hari ini, 2 September 2015. Malam yang bertemakan 'Sehati Sejiwa', itu memilih 'kitalah bintang', sebagai tema sampingan bagi acara yang cukup berprestij buat karyawan industri filem tempatan, Festival Filem Malaysia ke 27 (FFM27).  Sebanyak 10 kategori anugerah telah diumumkan, antaranya:-

KEPUTUSAN MALAM PERASMIAN FFM27

1. KESAN KHAS TERBAIK
 Mirage Works, ( Seventh )

2. PEREKA KOSTUM/ BUSANA TERBAIK
    Elaine Ng & Wing Shum, ( Hungry Ghost Ritual )

3. LAGU TEMA TERBAIK
   Yuna / Lautan, (Lagenda Budak Setan )

4. PENATAAN BUNYI TERBAIK
   Winson Poon, ( Hungry Ghost Ritual )

5. PENATAAN SENI TERBAIK
    Tunku Mohd Taufek / Tunku Tommy Mansur, ( Lelaki Harapan Dunia )

6. FILEM PENDEK TERBAIK
    Cho Ee Jun, ( Salvaj )

7. FILEM ANIMASI CEREKA TERBAIK
    Kru International Sdn Bhd, ( Ribbit )

8. FILEM ANIMASI BERSIRI TERBAIK
    Glue Studios Sdn Bhd, ( Rimba Racer )

9. SKOR MUZIK ASAL TERBAIK
    Ooi Su Lyn & Teoh Eng Hooi , ( Manisnya Cinta Di Cappadocia )

10. PENGGIAT BELAKANG TADBIR
      Puan Mariam Ibrahim.


Tahniah buat semua pemenang di Malam Perasmian FFM27, di mana malam ini telah disempurnakan oleh Yang Berhormat, Dato' Jailani Johari, Timb. Menteri KKMM dan  YBhg. Dato' Sri Dr. Sharifah Zarah Syed Ahmad, KSU KKMM. Pada mereka yang tercalon, tapi tak menang, janganlah sedih-sedih kerana anda yang tercalon, layak digelar 'pemenang', mungkin tahun ini bukan rezeki anda, tapi percayalah rezeki Allah s.w.t akan ada jua akhirnya.

Terima kasih juga buat semua team produksi sama ada team kreatif, teknikal, urusetia, keselamatan, kewangan dan sebagainya kerana 'tanpa kalian', mana mungkin Malam Perasmian FFM27 boleh diadakan. Menariknya pada malam itu, kita dihiburkan selain dari fokus pada keputusan, oleh penyanyi jemputan antaranya One Forteen, Jamilah Abu Bakar, Dayang Nurfaizah, Azharina dan Kombo RTM.  Apa yang ingin saya perkatakan di sini adalah, tentang Jamilah. '.. dia antara penyanyi keronchong terbaik generasi muda, pelapis generasi lama yang sudah dilupakan, dan alunan vokalnya diinspirasikan dari penyanyi lagenda, Kartina Dahari dan Datin Paduka Julie Sudiro'. Insya allah , mungkin tahun depan kita bawakan Julie Sudiro menghiburkan anda.


Dalam FFM27, khususnya di Malam Perasmian FFM27, saya ditugaskan untuk mendapatkan artis samada 'pengacara, penyampai, persembahan, penari', dan juga 'kena buat skrip yang telah disediakan oleh penulis skrip bersama, Mr. Iwan. Dari skrip asal dirombak berulang kali, akhirnya siap juga. Tapi, saya tak keseorangan, kerana saya dibantu oleh si cantik manis yang sangat seksi, Juliana. Kiranya dia inspirasi saya untuk saya menulis dan berkarya. Tapi dia dah ada orang lain sebagai 'cinta hatinya'.. Walau apa pun , namanya akan tetap terpahat dalam karya saya akan datang untuk produksi drama, iklan dan sebagainya.. 'Ju, aku nak kau tahu, aku sayangkan kau sangat-sangat..thanks for evertyhing .. i loved u so much as a best friend ever... Sori tercerita pulak dalam blog aku.. hehehe. 

Tapi, untuk mengetahui filem dan karya manakah akan dinobatkan antara yang terbaik?. Kita ada satu lagi malam yang cukup berpestij iaitu, Malam Kemuncak FFM27 pada 5 September 2015 dari Plenary Hall, KLCC Convention Centre.. See u guys... muah muah!.


Catat Ulasan

0 Ulasan