'SELASIHKU SAYANG' DI DEWAN FILHARMONIK PETRONAS, KLCC

Peminat irama melayu klasik, samada asli, keronchong, zapin dan melayu deli mungkin tidak akan melepaskan peluang keemasan ini apabila menjelang Oktober 2015. Menggabungkan bintang lama dan baharu, dengan iringan sepenuhnya dari Orkestra Kuala Lumpur DBKL , pimpinan Datuk Dr. Johari Salleh, 'Selasihku Sayang', bakal dipentaskan di Dewan Filharmonik Petronas, KLCC. Memilih konsep 'melayu klasik' dengan koleksi lagu pelbagai rentak dari penyanyi lama dan baharu, konsert yang dijadualkan pada 20 Oktober 2015, Selasa itu akan dijayakan oleh Dayang Nurfaizah, Aspalela Abdullah, Dato' Andre Goh, Haziq Rosebi, Asmidar, Dato' Johari Salleh serta penampilan khas, komposer terkenal dan pemain saksofon terhebat, Datuk Ahmad Nawab. 

Dato' Norliza Rofli, selaku Ketua Pengarah JKKN, ketika ditemui media menyifatkan, 'konsert Selasihku Sayang ini merupakan kerjasama terbaik yang bakal dianjurkan kerana ia menampilkan bintang lama dan baharu yang terkenal dalam satu persembahan bertaraf cemerlang, dan tentunya akan meninggalkan sejuta kenangan buat mereka yang hadir serta menyokong persembahan penuh ekslusif ini. Selain itu, akan turut membuat persembahan pada malam itu adalah Edie Nazrin Hamzah, Sabihah Abdul Wahid, Azzizul Haqim Mohd Anuar, Hasraniza Dollah, Zaharmizuan Azlan, Nor Azmira Rahim, Fitri Hiswady Hasan Nordin dan Nurul Syafiqah Khambali.



Menariknya, konsert yang diterbitkan JKKN ini akan menggunakan orkestra sepenuhnya yang diadun dengan muzik melayu asli, di mana ia akan dipimpin oleh seorang komposer dan pengubah lagu yang cukup hebat, Dato' Johari Salleh. Ketika menjawab pertanyaan media berhubung penerimaan muzik bergenre 'klasik' dikalangan peminat dan masyarakat tempatan, bahkan 'muzik asli atau klasik' hanya diminati golongan tertentu atau kelas atasan, tetapi sekiranya ada cuma mereka yang menghargai khazanah lagu lama saja akan menyokong dan menghadirinya. Dato' Norliza Rofli mempunyai pendapatnya yang tersendiri. Menurutnya, lagu-lagu asli adalah jatidiri masyarakat melayu itu sendiri, dan ia harus diminati oleh segenap lapisan masyarakat. Jika diambil contoh di Itali misalnya, mereka sangat berbangga dan tidak malu untuk mengatakan muzik klasikal dan opera adalah sebahagian dari jiwa mereka, namun di Malaysia, kita perlu jadi seperti mereka dengan ada perasaan bangga dengan muzik tradisional kita yang menjadi 'signature', dalam aspek seni suara. Lagu melayu asli bukan lagu bawahan atau 'low class', bahkan ia sebuah karya bertaraf antarabangsa yang sentiasa akan menjadi karya malar segar walaupun seribu tahun lagi. Tambahnya lagi, beliau menyeru artis Malaysia atau penyanyi tempatan kita yang terbabit dalam industri hiburan agar menjadikan lagu 'asli' sebagai identiti atau lagu wajib dalam setiap persembahan mereka. 

'Selasihku Sayang', boleh dibuat tempahan sekarang, klik di sini.  Tiket berharga RM70 kini sudah mula dijual.
Dayang Nurfaizah, Datuk Ahmad Nawab, Aspalela Abdullah, Datuk Andre Goh, Haziq Rosebi dan Asmidar. - See more at: http://www.hmetro.com.my/node/76798#sthash.uxIwzLZl.dpuf
Dayang Nurfaizah, Datuk Ahmad Nawab, Aspalela Abdullah, Datuk Andre Goh, Haziq Rosebi dan Asmidar. - See more at: http://www.hmetro.com.my/node/76798#sthash.uxIwzLZl.dpuf

Catat Ulasan

0 Ulasan