BUKAN SEKADAR KONTROVERSI, FILEM MAT KILAU TERJAH PASARAN ANTARABANGSA DI NETFLIX.

Apabila saya dimaklumkan mengenai filem Mat Kilau yang akan ditayangkan di Netflix, langsung saya tidak terkejut memandangkan karya ini memang selayaknya ditayangkan di platform atas talian tersebut. 'Mat Kilau : Kebangkitan Pahlawan', merupakan filem ke-11 arahan Syamsul Yusof yang mengutip hampir RM100 juta di pawagam. Filem terbitan Studio Kembara itu memecah tradisi perfileman apabila berjaya menembusi tembok keselesaan filem tempatan sedia ada dengan penayangan hampir 3 bulan lamanya di semua pawagam seluruh Malaysia, kesannya filem yang menampilkan Dato' Ady Putra, Beto Kusyairy, Fattah Amin, Johan As'ari, Ali Karimie, Khir Rahman, Datuk Rahim Razali, Datuk Jalaluddin Hassan, Yayan Ruhian dan ramai lagi itu terpilih untuk tayangan di Indonesia bermula 31 Ogos 2022. 

Walaupun berjaya mengatasi kutipan beberapa filem antarabangsa, namun filem Mat Kilau yang telah ditayangkan di Netflix bermula 16 September lalu, dikecam warganet apabila masing-masing memberikan persepsi negatif mengatakan karya Syamsul itu mempunyai 90% masalah teknikal. Namun persoalannya, adakah yang memberikan komen itu sudah menonton filem ini dipawagam?. 

Dalam satu kenyataan di instagram miliknya, pengarah filem Mat Kilau yang juga merupakan anak kepada penerbit filem tersohor, Syamsul Yusof optimis mengatakan komen dari penonton tersebut adalah asam garam industri hiburan dan perfileman tanah air. "Saya bersyukur, karya saya masih lagi diterima, dan terima kasih buat mereka yang menontonnya", ujar Syamsul membidas beberapa kenyataan negatif berhubung kontroversi penayangan filem tersebut di Netflix.

'Mat Kilau: Kebangkitan Pahlawan', kini ditayangkan di Netflix. Peminat filem tanah air jangan lepaskan peluang menonton filem ini. 


Catat Ulasan

0 Ulasan