IMBAS KEMBALI FFM: PESTA FILEM MALAYSIA KE-5 (1984)

Pada tahun 1984, 'Matinya Seorang Patriot' lakonan Eman Manan, Noorkumalasari, Saadiah, Azmil Mustapha, S.Roomai Noor, Zulkifli Zain, Mustapha Maarof, Suhaina Yahya, Azmi Mohamad, Yusof Wahab, Dr Sam dan A.V Bapat dinobatkan sebagai Filem Terbaik di Pesta Filem Malaysia ke-5, 1984. Filem arahan Rahim Razali itu juga memenangi Pengarah Terbaik, Pelakon Lelaki Terbaik (Eman Manan), Lakon Layar Terbaik (Rahim Razali), Jurukamera Terbaik (Zainal Othman), Penyunting Filem Terbaik (Meor Hashim Manap) dan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (S.Roomai Noor).

Filem yang berunsur Patriotik itu memberi saingan kepada filem Jasmin (Jamil Sulong), Azura (Deddy M.Borhan), Di Ambang Kasih (M.Amin) dan Komplot (Ahmad Mahmood). PFM5, 1984 yang diadakan di Auditorium Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu berjaya menobatkan Eman Manan dan Rosnani Jamil sebagai Pelakon Lelaki Terbaik dan Pelakon Wanita Terbaik menerusi karya Matinya Seorang Patriot (Eman Manan) dan Jasmin (Rosnani Jamil).

Pada tahun yang sama, filem Azura arahan Deddy M.Borhan memenangi Lagu Terbaik, ciptaan M.Nasir, manakala Filem Jasmin memenangi Pengarah Seni Terbaik (A.Ainul), dan Pengadun Bunyi Terbaik (Peter Lim & Zulkifli Salleh). Filem Di Ambang Kasih arahan M.Amin memenangi Pelakon Wanita Pembantu Terbaik (Rosnah Mohd Noor), dan Pelakon Kanak-Kanak Terbaik (Dino M.Borhan) serta filem Komplot arahan Ahmad Mahmood pula memenangi Pelakon Harapan melalui lakonan A.Rahman Aminuddin. PFM5 yang dianjurkan pada tahun 1984 menerima 13 buah penyertaan filem yang bertanding mengikut kategori masing-masing.

Imbas Kembali Pesta Filem Malaysia ke-5. PFM5 telah diadakan pada 15 Disember 1984 di Auditorium Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. 


IMBAS KEMBALI FESTIVAL FILEM MALAYSIA : PESTA FILEM MALAYSIA KE-5

Filem Terbaik
Matinya Seorang Patriot (ZSA Film Production)

Pengarah Terbaik
Rahim Razali (Matinya Seorang Patriot)

Pelakon Lelaki Terbaik
Eman Manan (Matinya Seorang Patriot)



Pelakon Wanita Terbaik
Rosnani Jamil (Jasmin)

Lakon Layar Terbaik
Rahim Razali (Matinya Seorang Patriot)

Jurukamera Terbaik
Zainal Othman (Matinya Seorang Patriot)

Hadiah Khas Juri
Sabah Film Production

Penyunting Filem Terbaik
Meor Hashim Manap (Matinya Seorang Patriot)

Pelakon Lelaki Pembantu Terbaik
S.Roomai Noor

Pelakon Wanita Pembantu Terbaik
Rosnah Mohd Noor (Di Ambang Kasih)

Pengadun Bunyi Terbaik
Peter Lim & Zulkifli Salleh (Jasmin)

Pengarah Seni Terbaik
A.Ainul (Jasmin)

Muzik Terbaik
M.Nasir (Azura - Azura)

Pengolahan Kisah Masyarakat
Azura

Pengolahan Tema Sejarah
Jasmin

Pelakon Harapan
A.Rahman Aminuddin

Pelakon Kanak-Kanak Terbaik
Dino M.Borhan (Di Ambang Kasih)

Catat Ulasan

0 Ulasan