'ARTIS LELAKI TIDAK DIBENARKAN MENYERUPAI WANITA', SYARAT YANG PERLU DIPATUHI DALAM PUSPAL

Bagi menghormati budaya dan agama islam di Malaysia, PUSPAL menerusi garis panduan terbaharunya itu telah menambah baik keperluan sedia ada menerusi Permohonan Penggambaran Filem Asing dan Persembahan Artis Luar Negara. Garis panduan yang dikeluarkan itu memaklumkan bahawa apa jua persembahan samada dibuat secara tertutup, semasa atau pada malam sambutan hari kebesaran Islam adalah tidak dibenarkan. Ia merujuk kepada hari-hari istimewa dalam bulan islam seperti bulan Ramadan, Tahun Baru Islam (Awal Muharram), Maulid Nabi Muhammad, Israk dan Mikraj, Nisfu Sya'ban, Nuzul Al-Quran, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Haji.

Larangan ini termaktub kepada persembahan artis luar negara sahaja yang ingin mengadakan konsert di Malaysia berkuatkuasa  tahun depan, 2024. Namun bagi mereka yang mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa Islam berkaitan, akan dikecualikan. Sebelum ini, menurut garis panduan Puspal sejak 2019, tidak melarang sebarang persembahan pada malam sebelum dan pada hari sambutan kebesaran agama Islam selain bulan Ramadan. 

Bagaimanapun, garis panduan baharu itu memberi sedikit kelonggaran kepada penganjur mengadakan persembahan konsert artis luar negara ketika bulan kemerdekaan. Menurut garis panduan lama, persembahan sedekimian tidak dibenarkan dari 25 Ogos hingga 16 September. Namun berdasarkan garis panduan baharu itu, hanya tarikh 30 Ogos, 31 Ogos, 15 September dan 16 September (Hari Malaysia) adalah dilarang mengadakan persembahan.

Dari segi pemakaian pula, garis panduan baharu Puspal itu juga turut melarang mana-mana artis lelaki mengenakan solekan atau dandanan yang menyerupai wanita ketika membuat persembahan. Menanggalkan pakaian sehingga separuh bogel dikalangan artis lelaki dan perempuan luar negara juga tidak dibenarkan. Ini merujuk kepada mana-mana persembahan artis  yang dilakukan secara terbuka atau tertutup. 

Apabila berbicara mengenai soal kreativiti pembikin filem dan pengkarya luar negara yang ingin memohon untuk melakukan penggambaran dalam negara, mereka haruslah mendapat kelulusan terlebih dahulu dari Puspal. Kelulusan ini merujuk kepada penilaian kandungan jalan cerita dan skrip yang dikemukakan untuk penerbitan. Namun haruslah diingatkan bahawa, setiap skrip dan jalan cerita yang disertakan untuk kelulusan hendaklah tidak boleh menyentuh mana-mana isu sensitiviti dalam negara seperti soal keselamatan, badan beruniform dan sebagainya yang dihasilkan bertujuan untuk propaganda berunsur negatif adalah tidak dibenarkan. 

Menurut Fahmi Fadzil, Menteri Komunikasi dan Digital dalam satu kenyataan berkata, "kita akan membuat pindaan mengikut garis panduan Puspal berdasarkan kesesuaian dengan menambah baik beberapa kemungkinan. Ini merujuk kepada beberapa aktiviti atau perkara yang boleh mencetuskan provokasi atau sensitiviti di kalangan masyarakat beragama islam khususnya berhubung penganjuran konsert artis luar di Malaysia".  Namun Fahmi berharap dengan perubahan yang ada nanti, sedikit sebanyak memberikan kita kebaikan dari segi kehidupan tanpa menjejaskan ekonomi dengan merujuk kepafa garis panduan sedia ada . 

Catat Ulasan

0 Ulasan