'Tayang Body , Tayang Lurah', Fenomena Majalah Hiburan Tempatan


Artis lelaki tayang body - paparkan keseksian sixpack mereka dan Artis Wanita separuh bogel - menampakkan susuk lurah mereka umpama satu fenomena yang tidak dapat dipisahkan dari dunia glamour. Populariti sebagai bintang seksi di majalah hiburan tempatan seolah-olah perkara yang dihalalkan dalam dunia seni tempatan. Paparan sebegini menjadi rebutan anak muda tidak kira lelaki ataupun perempuan, semata-mata mahu mencipta nama sebagai bintang rebutan beberapa produser tempatan tidak kira stesen tv, penerbit filem, editor majalah dan sebagainya.

Melibatkan diri dalam dunia glamour seringkali dipandang sinis masyarakat Malaysia beragama islam. Ada yang beranggapan menjadi artis mestilah berpakaian seksi, mendedahkan aurat, beraksi separuh lucah dan sebagainya. Ia bagaikan satu kehidupan golongan muda di ibu kota, tanpa menghiraukan dosa dan pahala ; semata-mata mahu menjadi bintang terkenal dengan cara mereka sendiri.

Kehidupan yang dipaparkan dalam kebanyakkan majalah hiburan tempatan sememangnya mempengaruhi cara hidup anak muda masa kini khususnya belasan tahun yang baru mengenal erti sebuah kehidupan. Mereka beranggapan tidak salah berpakaian seksi sedangkan ibu bapa mereka menyukainya ( mengenepikan soal hukum dan aurat yang diputuskan dalam kitab suci Al Qur'an). Tidak perlu saya perjelaskan ayat dan kandungan mana dalam Al-Qur'an mengatakan sebegitu (anda boleh mencarinya sendiri). Persoalan demi persoalan tentang kandungan majalah hiburan tempatan seringkali dipertikaikan banyak pihak. Ada yang beranggapan kandungan majalah hiburan perlu dikemaskinikan agar tidak dianggap separa lucah oleh kebanyakkan ahli akademik. Pandangan sebegitu perlu dipertimbangkan oleh semua pihak yang berkaitan, agar ia tidak disalah ertikan atau mengundang polimek yang pelbagai ragam dan maksudnya.

Fikir-Fikirkan..
Tepuk dada Tanya Selera..

satu hari nanti.. mesti kandungan majalah hiburan di Malaysia macam ini.. hehehe


p/s: Bagaimana pendapat anda berhubung isu ini?. Saya bukannya mempertikaikan tetapi saya mahukan kandungan majalah hiburan di Malaysia dikemaskinikan agar ia tidak dianggap majalah semi-porno oleh ahli akademik!. Wallahuallam.

Catat Ulasan

1 Ulasan

SnowladieS berkata…
nama syeikh tu.. -.-" tp sexy :)