PENYERTAAN RASMI ANUGERAH AKADEMI OSCAR KE 94 / 94th ACADEMY AWARDS OSCAR BAGI KATEGORI FILEM BERBAHASA ASING TERBAIK / INTERNATIONAL FEATURE FILM

 

Jika Malaysia bergantung harap dengan Prebet Sapu ke Oscar, tetapi bagi Indonesia, Thailand, Jepun, dan Singapura pula, mereka menyasarkan karya sehebat Yuni, The Medium, Drive My Car dan Precious Is The Night pula akan mengharumkan negara ke Anugerah Akademi ke 94 yang bakal diadakan pada Mac 2022. Dalam satu kenyataan terbaharu yang dikeluarkan oleh The Academy Oscar, sebanyak 93 buah negara di dunia telah menghantar karya filem mereka ke festival ini. Namun, hanya karya yang layak dipertandingkan tersebut mestilah mematuhi syarat Oscar di mana filem tersebut telah ditayangkan. 

Menurutnya lagi, kebanyakkan filem yang dihantar menerusi kategori 'International Feature Film' atau 'Filem Berbahasa Asing Terbaik', antaranya merupakan filem-filem dari luar Amerika yang menggunakan 50% bukan berbahasa Inggeris. Pengumuman rasmi bagi 15 buah filem terpilih ini akan diumumkan pada Selasa, 21 Disember 2021. 

Malam anugerah Oscar ini akan diadakan pada Ahad, 27hb Mac 2022, di Dolby® Theatre at Hollywood & Highland® in Hollywood dan akan disiarkan secara langsung menerusi saluran ABC dan rangkaian televisyen terpilih tempatan. 

Untuk Senarai Penuh Penyertaan Anugerah Akademi Oscar / 94th Academy Awards Oscar , sila klik di sini. 

Prebet Sapu / Hail, Driver! [Malaysia] Trailer

Yuni [Indonesia] Trailer

The Medium [Thailand] Trailer 

Drive My Car [Japan] Trailer

Precious Is The Night [Singapore] Trailer

Catat Ulasan

0 Ulasan